Stickers drukken vanuit een TIF bestand

• Rob

Mensen,

Even een vraag.

Als ik een TIF aanlever op 300 dpi, en op 300 dpi is ie gewoon mooi scherp, dan zou het toch mogelijk moeten zijn hier ook strakke stickers mee te kunnen drukken? Of ligt dat anders? Met full colour folder en flyerwerk kan het namelijk wel…

Wie heeft er dus verstand van drukken van vinyl stickers en weet of dit kan? Ik heb namelijk meningsverschil over resultaat met een drukkerij…

• Inge (Zld)

klopt, maar ik denk dat jouw stickers gezeefdrukt zijn en die werken met een laag raster. Hierdoor kan jouw sticker veel minder mooi strak worden.

Misschien dat ik er naast zit, maar dan hoor ik het wel.

• Rob

Ja is wel zeefdruk geweest, maar dan nog, het bestand zag er op ware grootte toppie uit. Dat zou dan toch wel goed moeten gaan, het resultaat is echt k*t. Ik heb het wel uitgeleverd, benieuwd wat klant gaat zeggen…

• Bart

Dit komt door het gebruikte raster.

Offset werkt vaak met raster 60 of 70 en daar moet je bestanden voor aanleveren van zo'n 300 dpi. Zeefdruk werk vaak met raster 18. Dan helpt een hoge resolutie bestand ook niet. Dan kun je zelf wel een beetje voorstellen hoeveel minder dit is ten opzichte van offset. Voor wat betreft het meningsverschil. Dit is vaak erg moeilijk. Als wij als drukkerij bijvoorbeeld bestanden ontvangen met de opdracht tot drukken zonder dat daar verder gevraagd wordt om informatie gaan wij ook drukken en als er dan iets achteraf niet goed is is dat wel een probleem. Mocht de drukkerij nou verkeerde informatie gegeven hebben zou ik toch proberen om samen tot een oplossing te komen.

succ6

• Rob

Ik had drukker gevraagd, die zei dat het niet mooi werd. Ik vroeg waarom niet, en dat zou hij navragen. Als ik niets meer zou horen zou het goed zijn.

Het eerst volgende wat ik van hun hoorde was dat het klaar was.

Dus eigenlijk hun fout lijkt me.

• Bart

Als jij nog iets van de drukker zou horen over de kwaliteit en dus nog geen opdracht tot drukken gegeven hebt, maar nog in een overlegfase zat zoals hieruit blijkt is het duidelijk en zou ik ze vragen om een goede oplossing of anders geen faktuur betalen. Wel alles op papier zetten en laten zetten mocht het tot een groter conflict komen!!

• Rob

tja… op zich was de opdracht gegeven, maar wel in veronderstelling dat ik reactie zou krijgen indien bestand echt slecht werd.

• Bart

En dat werd het en je hebt geen bericht gehad…

Hmmm.

• hamie

Tja wat is erg slecht?

Wat jij slecht vind, vind de drukker misschien hartstike mooi.

• Bart

Ik begrijp wel wat Rob bedoeld. Het resultaat valt tegen, omdat hij waarschijnlijk appels met peren (printer thuis, offset t.o.v. zeefdruk) vergelijkt. Het heeft wel een beetje te maken met of je het vaker gedaan hebt, of je weet hoe het werkt en zo nog wel wat meer. Maar het is altijd zonde als er in het vooroverleg iets niet goed gaat of geproduceerd wordt voordat het allemaal duidelijk is (erg belangrijk bij nieuwe klanten of mensen die het nog niet vaker gedaan hebben) en er dan een teleurgestelde klant overblijft. Een tevreden klant kan je iets mee en is goed voor je bedrijf. Dit is tenslotte waar je als goed bedrijf naar zou moeten streven vind ik.