pms => cmyk/rgb probleem

• dennis

Ik heb een logo in Coreldraw getekend m.b.v. PMS-kleuren. Maar als ik deze exporteer naar Illustrator vraagt Illustrator als het logo geopend moet worden als CMYK of RGB terwijl ik juist PMS wil hebben. Hoe kan ik dit aanpassen??

Alvast bedankt,

Groeten,

Dennis

• Inge (Zld)

Waarom maak je eigenlijk het logo niet in Illustrator? Daar is het immers voor…

• dennis

Het is nu eenmaal in Coreldraw getekend, maar de drukker heeft een illustrator of indesign bestand nodig. Weet je misschien niet hoe ik de PMS kleuren kan behouden?

• Inge (Zld)

is het een complex bestand? Je kunt het bestand in CMYK openen en dan opnieuw de kleuren veranderen in PMS kleuren

• Rob

dan expoerteer je toch gewoon naar EPS vanuit Corel?

Dan open je hem zo in Illustrator.

• dennis

Als ik de eps in illustrator open vraagt hij om de file te openen als rgb of cmyk. Ik zit te denken, in het logo wordt wel een zwarte kleur gebruikt en deze kon ik niet terugvinden bij PMS (de zwart bij pms is een beetje grijsachtig), kan het misschien daar aan liggen?

Misschien een domme vraag, maar bestaat er wel een echte zwarte kleur bij pms?

• joachim

En als je 'm exporteerd als .ai?

• Inge (Zld)

Je hebt toch gewoon pms Black? Maar waarom heb je daar een pms voor nodig. zwart is toch 1 kleur, dus die hoef je niet in pms te zetten.

Ik zou het dus gewoon openen in CMYK en dan handmatig de kleuren checken of ze nog in pms staan, zo niet, dan gewoon weer aanpassen in illustrator

• dennis

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ga alle kleuren in Illustrator na lopen en handmatig aanpassen, dat lijkt mij de beste oplossing.

Groeten,

Dennis

• Rob

Maak vanuit Corel een EPS. Lever deze EPS aan naar de drukker, laat de rest aan hem over en beoordeel zelf de drukproef. Als ie zich met een EPS geen raad weet kun je beter een andere drukker zoeken…..

Succes!