pms => cmyk/rgb probleem

• Bart

Hoi, maak vanuit corel een kleurgescheiden uitdraai. Zo kun je zien of je document netjes in PMS kleuren is opgemaakt. Is het netjes in PMS kleuren kun je het gewoon exporteren vanuit Corel (doe ik zelf ook altijd) en openen in Illustrator. Mocht hij dan nog steeds vragen om CMYK of RGB openen als CMYK en opnieuw kleurgescheiden uitdraaien om te controleren. Als ik iets in PMS kleuren opmaak in Corel en open in Illustrator vraagt hij er bij mij nooit om.

Succes.

• Soesbergen | Soesterberg

…wel erg makkelijk Rob om de drukker met het ‘probleem’ op te zadelen…

Laten we blij zijn met iemand die zich wél om juiste aanlevering bekommert!

Er wordt al genoeg troep aangeleverd…

• Bart

Inderdaad, en hier is een goede plaats om d.m.v. te vragen wel een eind verder te komen en het in ieder geval “zo goed als mogelijk” aan te leveren.

Wij krijgen als drukkerij en reklamebureau dagelijks een flinke portie zooi aangeleverd en wat zou de wereld een stuk mooier zijn als mensen het of gewoon goed doen of voordat ze een hoop tijd steken in bijv. “opmaken” in Word eerst even contact zoeken met iemand die er wel verstand van heeft. Scheelt ons een hoop ergernis en tijd en scheelt de klant een hoop geld en teleurstelling over de prijs en het eindresultaat.

• Rob

Zullen we afspreken dat jij Rob 1 bent en ik Rob 2?

• Bianco

Dennis,

Allereerst een vraag terug? heb je het alleen bij Corelbestanden of heb je het altijd bij het openen van een bestand in Illustrator. Als je het altijd hebt heb je je standaard-instellingen nog niet ingesteld.

Zwart is in Pms: Pantone Black, en dat is wat anders dan zwart. (zet tekst maar eens in zwart, en een gedeelte in pantone black, bij kleurgescheiden uitdraaien zul je zien dat er twee pagina's met tekst zijn.