Salaris DTP/vormgever

• Willem

Hallo,

Sinds januari 2001 werk ik bij een drukkerij als DTP-er. Ben begonnen als leerling maar heb mezelf snel opgewerkt. Nu ben ik creative DTP-er/vormgever en volg momenteel nog een opleiding Grafisch Ontwerpen die ik in maart succesvol hoop af te ronden. Ik ben 25 jaar. Mijn werkzaamheden zijn heel divers en mag wel zeggen dat het meeste ontwerp-werk bij mij terecht komt. Ook de technische aspecten op DTP gebied voor ik uit.

Op dit moment verdien ik bijna 1700 euro bruto per maand bij een werkweek van 36 uur. Is dit redelijk? En kan ik om opslag vragen als ik mijn diploma grafisch ontwerpen gehaald heeft? Wat verdienen creatieve DTP-ers/vormgevers bij andere bureau's?

Ben benieuwd,

Willem

• Bart

Euro of 1100 à 1200 netto zou redelijk tot goed zijn bij 36 uur.

• Willem

Bart,

Bedoel je 1100 à 1200 euro netto voor een DTP-er of bedoel je 1100 à 1200 euro netto een Vormgever redelijk te goed?

Of maakt dat geen verschil.

Willem

• Bart

Ik draai weken van zo'n 43 uur en doe buiten dtp en vormgeven ook nog een deel verkoop, inkoop, prijzen maken, fotograferen, monteren van films en onderhouden filmontwikkelmachine enz. en ik zit een beetje boven die 1200 netto en als ik dit vergelijk met collega's bij andere drukkerijen (en als voorheen werkgever) is dat wel een beetje standaard. Bij reclamebureau's en dat soort “exclusievere” bedrijven ligt het wel wat hoger.

• Rob

Volgens mij moet je gewoon blij zijn.

• Inge (Zld)

Mee eens. 1700 euro is niet slecht!

• Bart

Dat wel, maar heeft niet veel met z'n vraag te maken.

Hij loopt niet te zeuren maar te informeren of het een beetje

marktconform is. Wij zouden ook niet blij zijn als we zwaar

onderbetaald worden en ja, in deze tijden mag je blij zijn

met een baan in de grafische sector.

• Willem

Inderdaad, ik wilde graag informeren hoe het salaris in de markt staat. We weten, het is voor iedereen een dure tijd (kijk alleen al naar de huizenmarkt). Ik zit dan ook niet te zeuren of te klagen over mijn salaris.

Op dit moment van ik onder schaal E van de Grafische CAO. Dit betekent aanvangsalaris + jaarlijkse standaard verhoging (52 euro bruto).

Vallen jullie ook onder deze CAO of in deze schaal?

Schaal D is ook voor DTP-ers, maar schaal F ook.

Willem

• Bart

Het is een beetje moeilijk om het te zien volgens het CAO. Inderdaad je valt in een standaardschaal en je kunt je ergens op richten, maar zodra je er, net als ik, iets of veel bij gaat doen zou je volgens het CAO direct in de hoogste schaal terecht moeten komen. Als ik dit aan mijn baas zou voorstellen kom ik denk ik per direct in de laagste schaal (werkeloos ;-) ) terecht.

• Willem

Hoezo, jij heb er dan toch recht op. Het moet niet van een kant komen. Jij je uiterste best doen en extra dingen doen en niets terug krijgen.

Bij mij werkt het zo. De laatste tijd gaat het erg lekker. Zeer tevreden klanten over wat ik maak. Ik vind ook dat ik eerst moet laten zien wat ik kan. En.. als een baas dat ziet en jouw loon (iets) verhoogt, dan werkt dat alleen maar motiverend.

Mijn vriendin werkt in de zorg. Ze is anderhalf jaar jonger dan ik, werkt 32 uur per week, heeft een MBO (verzorgende IG-diploma) een verdient bruto 1850 euro.

Vandaar mijn vraag over mijn salaris. Hoe zit het in de grafische branche. En op deze manier wordt ik op de hoogte gehouden van de markt.

Groeten,

Willem