Salaris DTP/vormgever

• menno

Ook wij zijn klein……

Niet stil zitten en afwachten, maar letterlijk het werk binnen slepen is het enige wat nu werkt.

Menno

• Willem

Hartelijk dank voor jullie informatie!

Willem

• Sebastiaan

Als junior vormgever (ben 21 jaar) verdien ik voor 40 uur per week ruim 2200 euro bruto per maand. Ik denk dat ik dus veel geluk heb als ik dit hierboven allemaal lees. Ik begon trouwens met iets meer dan 1700 euro bruto per maand.

Wie zegt dat jonge mensen altijd goedkoop zijn?

• Brenda

Beste Willem,

Ik vind dat je niet echt slecht verdient, die € 100 euro meer ben ik het wel mee eens, maar je moet je school nog afmaken… Wie bekostigd de scholing? Jijzelf of draagt je werkgever ook bij?

Het voordeel van werken in een drukkerij (een bedrijf dat vaak bij de grafische bond is aangesloten… en da's van oudsher een goede) heb je volgens mij (bijna) altijd een CAO en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Bij kleinere reclamebureau's val je eigenlijk nooit onder een CAO en secundaire arbeidsvoorwaarden. Pensioenregelingen en spaarlonen krijg je dus niet, maar zijn natuurlijk wel allemaal extraatjes. Je krijgt een salaris, je moet er hard voor werken en overuren worden vaak niet uitbetaald…

En vaak is het moeilijk om een vakantie te plannen en kun je meestal niet langer dan twee weken (soms weleens één week) achtereen vrij nemen. Werk je bij een goed lopend bedrijf dan schieten die vakantiedagen er nog weleens bij in, zeker als je die overuren daar in gaat betrekken.

Dan kunnen de lonen soms wel hoger liggen, maar ga je zelf de faciliteiten van deze secundaire arbeidsvoorwaarden bekostigen dan lijkt het al snel leuker dan het in feite is. En ben je bereid om je vrijetijd en extra's in te leveren om te kunnen zeggen dat je bij een reclamebureau werkt?

Met andere woorden… Ambitie hebben is goed, maar wees allert!

Veel succes,

Brenda

• Willem

Hallo Brenda,

De opleiding die ik volg wordt geheel betaalt door mijn werkgever. Daar moest ik eerst wel achteraan gaan, maar is uiteindelijk toch gelukt. Ook de reiskosten worden vergoed (ik ga naar Amsterdam een auto van de zaak en ben toch al gauw drie kwartier onderweg). Voorwaarde in mijn is dat naar drie jaar de kosten van de opleiding worden “kwijtgescholden”. Als ik eerder een andere baan heb, moet ik een deel terugbetalen. Dat is volgens mij standaard (en logisch).

Verder zijn mijn werktijden gebaseerd op 36 uur volgens CAO die ik verdeel over 4 dagen van 9 uur. De ene week ben ik op vrijdag vrij, de andere week op maandag. Dus 1 keer in de twee weken lekker lang weekend. Verder worden overuren die je maakt opgenomen als flexuren en kun je kiezen of je ze wilt uitbetalen (voor een deel) of voor vrij tijd opnemen.

Vakantie zijn heel makkelijk te regelen. In principe kan ik gaan wanneer ik wil. Drie weken achter elkaar is geen probleem. Ook kan ik tijdens mijn werk makkelijk tussendoor even weg, zolang ik mijn uren die ik maakt maar goed bij houd.

Dus… ik besef dat waar ik nu zit, wel goed zit. Het werk is leuk (ben heel vrij in het maken van opdrachten) en woon heel dicht bij.

Ik blijf dus (voorlopig) lekker zitten.

Maar Brenda, werk jij wel bij een reclamebureau?

Groeten, Willem

• Brenda

Beste Willem,

Dat klinkt allemaal niet zo heel verkeerd, bij een drukkerij kun je toch heel wat technische kennis tot je nemen… dat vind ik persoonlijk erg belangrijk, daar heb je later altijd wat aan! Creativiteit kun je niet leren, dat heb je of heb je niet. Je kunt het uiteraard wel ontwikkelen, dus is het juist geweldig dat je daar ook de gelegenheid toe krijgt.

Ik heb zelf veelal bij kleine bureau's gewerkt en een kleine uitgeverij… Dit vraagt redelijk wat toewijding en loyaliteit, omdat deze bedrijven best afhankelijk zijn van je vaardigheden. Ik heb mijn werk altijd met veel plezier en ambitie gedaan, aan verantwoordelijkheidsgevoel heeft het me nog nooit ontbroken en een van 9 tot 5 mentaliteit heb ik nooit gehad.

Toch altijd weer een kick als je het er weer vanaf hebt gemaakt, vòòr de deadline. Ik heb weleens 26 uur achter elkaar gewerkt hoor! En dagen van 12 - 14 uur zijn me ook niet vreemd… Ik kan het gewoon niet laten om mijn uiterste best te doen, maar je loopt jezelf weleens voorbij in dergelijke situaties.

In april 2005 ben ik voor mijzelf begonnen, dus als jullie eens omhoog zitten met wat werk, kom ik graag een keertje bijspringen.

Groetjes Brenda

• Willem

Precies, voordeel vindt ik inderdaad dat ik ook technische kennis op doe. Alles over bv. kleur, PDF, preps (inslagprogramma), druktechnische zaken (kom regelmatig bij de drukkers). Daarom heb ik het idee om nog meer (technische) kennis op te doen en me verder te ontwikkelen.

Brenda, heb je zelf ook een website (waarop wat werk van jouw te zien is)?

Groeten,

Willem

• Brenda

Willem, er is al 1 pagina af :D! (www.ixigo.nl)

Ik ben er nog mee bezig… geen digitale portfolio dus. Ik heb wel een hele map vol… Valt me trouwens nog niet mee om iets voor mezelf te maken. Dat is even heel wat anders dan iets voor een ander bedenken.

Je kunt wel op deze sites wel wat werk van mij zien:

www.detaxatieservice.nl

(interface en huisstijl ontworpen, jammergenoeg zijn daar wat elementen door de techneuten wat minder mooi in gezet…)

www.hollandcombinatie.nl

(huisstijl ontworpen, deze website is een adaptie van de tarievenmap die geheel door mij is ontworpen en ge-dtp-t. Website is niet door mijzelf gemaakt, zij hebben wel elementen gebruikt die ik gemaakt heb, ze hebben er in ieder geval een goed stukje werk van gemaakt, vind ik!)

Is er ergens een plek waar ik wat van jouw werk zou kunnen zien?

Groet - Brenda

• Willem

Leuke sites!

Leve het internet!

Helaas is er (nog) geen werk van mij te zien op internet.

Als ik mijn opleiding heb afgerond in maart 2006 ga ik een website voor mezelf maken. Wel moet ik me gaan verdiepen in het maken van internetsites, maar dat zal wel lukken (genoeg mensen op me heen die dat goed kunnen)

Ook de drukkerij waar ik werk heeft nog geen site, maar daar wordt aan gewerkt.

Groeten,

Willem

• sebastiaan

Kunnen juliie deze onder-onsjes niet leuk via de mail voortzetten?