Salaris DTP/vormgever

• Brenda

Ja Sebastiaan dat lijkt me een goed idee!

Bedankt voor je tip hoor!

Willem mijn email adres is brenda@ixigo.nl

• Rutger

en zel leefde nog lang en …. arm

• Vera

Hallo Willem,

Ik wil een mbo-opleiding gaan doen voor DTP-er. Ik zit nu in het vierde leerjaar van VMBO- kaderberoepsgerichteleerweg.

Ongeveer aan het eind van het schooljaar moet ik een presentatie houden over dit beroep.

Voor myn presentatie wou ik eigenlyk wat vragen stellen aan u over uw beroep:

- Waar werkt een DTP-er?

- Krygt u met doelgroepen te maken? Zoja, wat voor doelgroepen?

- Welke houdingsaspecten horen by dit beroep?

Het zyn niet veel vragen maar wel de vragen waar ik graag antwoord op zou willen.

Ik hoop snel van u te horen!

Groetjes,

Vera

P.S: Wilt u my anders een e-mail sturen met de informatie? Dat zou ik zeer op prys stellen.

• Tom

Ik ben wat laat met mijn reactie, maar kon het toch niet even laten als zijnde dtp-er met 15 jaar ervaring bij diverse bureaus in het Noorden een reactie neer te leggen.

Ik ben voor mezelf begonnen 3 jaar geleden. Mijn laatste loon was iets meer dan 1400 euro netto. Ik was toen 39.

Met de komst van de euro en alle marktwerking etc kon ik niet meer rondkomen van dat bedrag. Ik had een koophuis, maar ook alimentatie. Ik hield 250 euro over om van te leven. Absurd bij nader inzien.

Die vacatures ook: CREATIEF DTPer! Men vraagt gewoon om een grafisch vormgever die technisch ook een en ander in hun mars hebben. De meeste grafisch vormgevers kunnen goede werktekeningen in elkaar zetten op hun Mac.

Dit is dus de manier om mensen klein te houden en vooral niet over-confident te maken. Wees blij dat je hier MAG werken! Je werkt niet snel genoeg. Of: Je moet secuurder werken! En dan gelet op het tijdsbestek waarbinnen alles klaar moet! En dan secuur?

Ik werk nu alweer 3 jaar zelfstandig en ik merk dat creatief zijn en secuur werken kan. En dan ook nog snel. Rust op de werkplek en laat de vormgever met rust gedurende het creatieve proces. Je kunt geen ijzer met handen breken! Neem het desnoods mee naar huis. Daar heeft je geest even de ruimte.

Ik ben door die haast- en uitknijpmentaliteit van bureaus gebroken geweest. Ik kon niet meer.

Stampen stampen stampen. Het vak werd er niet leuker op.

Toen ik na een half jaar zelf de boel op de rit had kreeg ik weer plezier in mijn vak en was er tevens trots op.

Ik vind het getuigen van angsthazerij als je ‘maar genoegen neemt met’ een inferieur salaris. Je hebt know-how, je werkt de hele godganse week, met stress én creatief zijn, flexibel zijn… Realiseer je goed voor welk bedrag jouw uren worden weg gezet bij de klant.

DTP-ers met ervaring zijn goud waard, dus verkoop je huid zeker niet onder 1700 euro netto. Daar zit je wel een week voor te ploeteren.

Verkoop je huid niet te goedkoop, dan maar geen baan bij dat bedrijf. Trots mensen! Even geen baan? Ga je voor een periode freelancen. Leerzaam, leuk en verdiend goed. Acquisitie is het minste. Dat moet je leren.

Ik heb mijn ding gezegd! Fijne dag en wie weet tot horens!

Tom

• MacRonald

Of kijk voor een eenvoudige uitleg van de Grafimedia CAO even hier:

http://www.mac-zone.nl/articles.php?p=1181482244

Ik ben het overigens compleet met Tom eens. Echt technische mensen zijn het geld dubbel en dwars waard.