Overgang van Mac naar PC?!

• Jeroen

Hallo,

Binnenkort wordt er bij ons bedrijf overgegaan op een nieuw systeem dat de hele workflow van het bedrijf met elkaar verbindt. Op dit moment werkt de DTP-afdeling met Mac?s, maar de directie overweegt om over te gaan op PC?s met Windows.

Ok, pc?s zijn een stuk goedkoper, maar is dit nou wel zo?n goede zet?

PC?s zijn virusgevoeliger en minder stabiel (dat is bekend)

Zouden jullie nog andere redenen kunnen noemen om onze directie te overtuigen dat wij gewoon om Mac?s moeten blijven werken??

Of… is het juist wel verstandig om over te gaan op pc?s.

Groeten,

Jeroen

• joachim

DTP-studio over op PC's? Bekend verhaal, in het kader van bezuinigingen. Beslissingen genomen door hoge piefen zonder verstand van het vak en levend in het verleden. Vroeger (een jaar of 5 geleden) was het inderdaad redelijk lastig PC's en Mac's samen te laten werken. Met de nieuwe MacOS (X) zal de mac prima werken binnen een PC omgeving, behalve natuurlijk als er met op maat gechreven PC-software gewerkt moet worden. En dat een PC goedkoper is klopt, je directie vergeet alleen dat er op een PC veel meer afgeschreven wordt dan op een mac. Een mac blijft langer zijn geld waard en met een nieuwe mac zul je probleemloos jaren vooruit kunnen. En wees eerlijk… je werkt toch zeker liever op een mac, daarbij, hoe serieus neemt een klant een DTP-studio als daar dezelfde krakkemikkige computertjes staan als bij z'n driejarig zoontje op de slaapkamer?

mail anders deze link even door naar je directie:

http://www.apple.com/nl/switch/whyswitch/

of deze:

http://www.apple.com/nl/smallbusiness/mac_pc/

groeten, Joachim

• sander

Als freelance grafisch ontwerper werk ik met beide systemen, maar toch het meest met de pc. En dat werkt prima! Vaak werk ik bij verschillende studio's als invalskracht en kom dus veel macsystemen tegen. Ondertussen ben ik erachter dat de mac het echt niet kan winnen van de pc en dan heb ik het niet alleen over het prijsverschil. Ook qua snelheid en betrouwbaarheid wint de pc het in vele gevallen. Zeker met de opkomst van de pdf-flow wordt het steeds eenvoudiger om vanaf een pc aan te leveren. Maar deze discussie heb ik al jaren met mac liefhebbers. Het enige pluspunt is dat de mac een mooi ontwerp en inferface heeft. De vraag is wat je belangrijk vind en waar je voor wil betalen.

groeten Sander

• Bart

Je kunt geen 2x 64 bit dualprocessor pc bouwen (zijn zo goed als niet standaard te koop) voor de +/- 1800 euro die een G5 kost die dezelfde snelheid en andere vergelijkbare specificaties heeft. Geef mij jullie snelste pc en laat deze benchmarken tegen onze G5's. Onmogelijk dat de pc's sneller zijn (simpelweg de mindere rekenkracht). Benchmarks die gedaan zijn betreft pc's die 1 tot 3 duizend Euro duurder zijn dan de gebruikte mac in dezelfde test.

Ja, een beetje Mac is iets duurder in aanschaf, maar gaat bewezen vele jaren langer mee en is daarna eventueel nog voor een leuk bedrag te verkopen (zie tweedehandsmac.nl en vergelijk dit met een flinke pc van een jaar oud op marktplaats.nl).

Hoe jij er bij komt dat een pc sneller is is mij een groot raadsel, tenzij jullie 2x64 bit pc's hebben staan met vergelijkbare specificaties, maar deze zijn vele malen duurder. Geheugentoewijzingen op een Mac zijn veel beter geregeld en dus kun je zo goed als zonder vertragingen meerdere programma's draaien. Laat jullie pc eens een film rippen, een cd branden en zo nog wat zaken tegelijk. Er is geen pc die vlot blijft lopen. Probeer dit eens op een Mac en alles blijft gewoon snel functioneren.

De pdf workflow wordt nog niet door iedereen gebruikt, zal nooit door iedereen gebruikt gaan worden en is dus niet echt een reden om bij een Mac of pc te blijven hangen.

Virussen, spyware, adware, browser hijackers pc - > mac moet ik nog meer zeggen?

Een bijzonder compleet besturingssysteem op de Mac voor minder dan WinXP met zo goed als alle programmatuur die je je kan wensen.

Inderdaad veel mooier design en een veel betere interface.

Ik werk al zo'n 10 jaar met mac én pc op grafisch gebied en verkies de mac boven pc. Dat moge duidelijk zijn.

• Inge (Zld)

Ik werk ook al jaren met Mac en PC. Voor veel toepassingen werk ik graag met de pc, maar met grafische toepassingen kan een PC het nooit winnen van een Mac. Naast dat de Mac veel stabieler is en geen virussen bevat, is ie ook nog eens vele malen sneller. Dit is ook met diverse testen bewezen. Ik meen dat in het blad PrePress kortgeleden nog een test was met bijvoorbeeld photoshop. Er werd een Mac en PC met dezelfde specificaties vergeleken. De Mac was 2 tot 3x sneller dan de PC.

Ik werk momenteel met een G5, 2.7 ghz dubbele processor en die loopt echt als een trein!

• Jeroen

Ja, een G5, 2.7 ghz dubbele processor is precies wat wij willen. Snelheid. Op dit moment maken wij soms PDF-bestanden die bijna 35 minuten duren (G4) en dat zal wel even sneller gaan met een G5.

Hoeveel bedrijven zullen nu werkelijk met een Windowsmachine werken in Nederland? Dat zijn er toch niet zoveel?

• Bart

Nou, dat valt dus heel erg tegen en als je de discussies overal ziet zie je dat de Windows-gebruikers toch van mening zijn dat met (zwaar) zakelijk gebruik een Windows-machine voordelen biedt t.o.v. een Mac. Ik spreek heel veel leidinggevenden en die hebben vaak toch een verkeerd beeld van de verschillende systemen. Vaak omdat ze niet met een Mac werken of gewoon niet genoeg verstand van zaken hebben. Daarom kiezen die mensen vaak voor het voor hun vertrouwde goedkopere?? Windows.

Als je even goed naar de verschillende systemen kijkt en vergelijkt zal ook een (slimme) directie, ondanks de iets hogere aanschafprijs, toch kiezen voor de vele malen hogere rekenkracht (productiviteit), stabiliteit, virusvrij werken, veel langere levensduur en voor de mensen die op de centen letten hoge restwaarde.

Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar wie probeer ik te overtuigen?? ;-)

• linda

Jeroen, een groot misverstand bij het ‘inrichten’ van een studio met Mac's berust vaak op het feit dat men meent op iedere werkplek een dikke G5 neer te moeten zetten. Overtuig je directie er van dat hooguit een goede en forse server de grootste kostenpost zal zijn en dat alle werkstations op ‘lichtere’ (maar evenzeer lekker snelle) G5's kunnen werken. En die 2.0 en 2.3 Dual G5's zijn al lang niet zo duur meer…

Er valt zelfs goed te werken op een iMac G5…

Verder, een simpel feit, een Mac hoef je na administratieve afschrijving niet direct te vervangen en een beetje slimme systeembeheer(der) is goud waard.

Gevalletje appletje - eitje….