beginnend ontwerpster

• Renee

Hallo,

Vanaf maandag begin ik bij een klein reclamebureau als algemeen medewerkster. Nu heb ik vandaag een pro forma loonstrookje gehad, maar ik vraag me af of mijn toekomstige loon niet wat aan de lage kant is. Ik krijg ?1017,- bruto en ?857,- netto. Dit is voor een 40 urige werkweek van een 21 jarige , met een diploma reclame, presentatie en communicatietechnieken (MBO 4 CIBAP).

Kan iemand van jullie mij een indicatie geven of dit bedrag redelijk is, of wat aan de lage kant, en wat in dat geval, in jullie ogen wel redelijk is?

Alvast bedankt,

Renee

• Inge (Zld)

Grappig, ik heb ook Cibap gedaan, is alweer een aantal jaar geleden. 1017 euro is echt veel te laag. Met die leeftijd begon ik ook te werken en verdiende toen 3400 gulden, dat is dus iets van 1500 euro bruto. Dit was ook nog eens 6 jaar geleden.

Ik zou dus maar even met je baasje praten…

• Renee

dank je voor je reactie. Ik zal zeker met mijn baas gaan praten, maar hoop in de tussentijd nog een aantal indicaties te krijgen zodat ik in het gesprek goed beslagen te ijs kom.

• Peter

Hallo Renee,

1017 euro is op zich aan de lage kant. De grafische CAO ken ik echter niet omdat ik zelfstandig ondernemer ben, kijkend naar het wettelijk minimumloon verdien je uitstekend! Een 21 jarige met een 40 urige werkweek behoort minimaal 917 euro te verdienen…

Zeker in deze periode waarin het in de grafische branche moeilijk is om een baan te vinden zou ik niet al teveel klagen.

Verder is het gebruikelijk om in een 2de sollicitatiegesprek het onderwerp even op salaris en arbeidsvoorwaarden te brengen. Zodoende kom je niet voor verrassingen te staan.

Suc6 in je carriere

Peter

Promo Solutions

Bureau voor grafische vormgeving en webdesign

www.promosolutions.nl

• Elisabeth

Je moet in elk geval het minimum jeugdloon ontvangen, te vinden op internet: zoekterm ‘minimum loon’. Voor 21-jarigen is dat € 917,00. Als jouw bedrijf een cao heeft, kan het loon afwijken, maar niet naar beneden! In de CAO staat een loon-tabel waaruit je kunt afleiden hoeveel je zou moeten krijgen. Word je daar ook niet wijzer van bel dan even naar FNV bondgenoten te Rotterdam. Nummer heb ik niet paraat, maar dat kun je wel opvragen. Bij de FNV liggen alle CAO's en ze kunnen dingen voor je nakijken. Succes.