Indicatie voor prijzen website

• Tim

Naast mijn studie heb ik een startend web/grafisch ontwerp bedrijfje (eenmans). Nu heb ik pas een grote opdracht binnengesleept. Ik heb de klant beloofd om voor onze volgende meeting een offerte te overhandigen. Ik heb alleen geen idee waar ik moet gaan zitten met de prijzen.

Wat de klant wil:

- Website met content management systeem (php)

- Folder (4 pag)

- Grote banner voor op beurzen

Ik zat zelf te denken aan:

45 ?/uur

weblayout 16 ? 720.00

php 16 ? 720.00

folder 14 ? 630.00

banner 10 ? 450.00

totaal 56 ? 2,520.00

Kan dus zijn dat ik er helemaal naast zit, dus graag advies mbt zowel aanal uren als uurtarief. Moet natuurlijk wel concurerend zijn.

Alvast bedankt!

• rob

Benieuwd of je klant gaat snappen dat je 16 uur nodig hebt voor een web lay out en 14 uur voor een foldertje.

Ik zou als ik jou was niet praten over uren maar een totaalpakket samenstellen ongeacht het aantal uren. En aangezien je net begint is het verstandig niet rijk te willen worden aan je eerste klantje. Je kunt beter wat laag inzetten om de concurrentie weg te spelen en jezelf te laten bewijzen wat je kunt. Zodra ze namelijk de zelfde prijs krijgen bij een al langer bestaand bedrijf met een goede portfolio weet ik wel waar ze voor gaan.

Hoop dat je er wat aan hebt. In ieder geval succes.

• Tim

Rob, bedankt voor je commentaar. Ik moet nog even iets toelichten. Dit is niet mijn eerste klant, ik heb al 5 jaar ervaring op het gebied van web design, alleen is dit de eerste keer dat ik het volledige project (communicatie, prijsafspraken) zelfstandig aanpak. Ik heb dus al een portfolio en de klant weet dus al waar hij ongeveer op kan rekenen (wat betreft vorgeving tenminste). Ik was inderdaad wel van plan om aanzienlijk lager te gaan zitten dan de gemiddelde vraagprijs van de grotere design studio's. Dan moet ik echter wel een indicatie hebben waar zij met hun prijs zitten.

Als ik namelijk weer te weinig vraag loop ik ook het risico om niet serieus genomen te worden.

Kun je me misschien een indicatie geven waar het gemiddelde web-design bureau zit met de prijzen?

• Peter

Beste Tim,

Ik werk inmiddels 5 jaar als zelfstandig vormgever en verhoog binnenkort mijn tarief van 35 naar 40 euro. Ik doe ook veel drukwerk en verdien hier ook nog leuke extra provisies mee die mijn ‘salaris’ verhogen. Het is voor mij mijn full-time business en ik verdien hier een erg leuke boterham mee.

Kijk eens op mijn splinternieuwe website www.promomax.nl. Klik bovenin op website en hier vindt je standaard prijzen voor webdesign, CMS en webhosting.

Werken met vaste prijzen lijkt me niet verstandig meer tegenwoordig. Klant vraagt steeds vaker om een transparant prijsbeleid.

Suc6

Peter