digitale drukpers of printer?

• Meriam

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen.

Ik heb meerdere demo's gehad van laserprinters, ledprinters, etc. maar tot nu toe nog niet naar mijn tevredenheid. Ik ben van beroep fotografe, en maak veel geboortekaartjes en trouwkaarten enbedanktjes etc. Graag zou ik dit allemaal zelf printen. (kwaliteit is belangrijker dan de prijs) Ik heb de Epson gehad, de Xanté.

Wie weet welke machine (ik hoorde iets over de digitale drukpers) voor mij het best geschikt zou zijn? De kaartjes zijn dikker dan gewoon papier, weet eerlijk gezegd nog niet het gramsgewicht.Onder de 300 in ieder geval. Glans en matte afwerking.

Ik vind het belangrijk dat de inkt niet gaat glanzen (het zwart vooral) en ook kaartjes met een beetje reliëf (niet veel) moeten gedrukt kunnenworden. En ook enveloppen als dat kan.

Ik hoop echt dat iemand een tip voor me heeft, want ik zie door de bomen het bos niet meer en ik kan wel door het land blijven crossen, maar misschien dat iemand zo kan zeggen wat ik het beste kan nemen?

Prijs is echt het minst belangrijke.

Heel erg bedankt!

Groetjes,

Meriam

• Marijke

Als je zelf wilt printen is goed papier - naast een goede printer - erg belangrijk. Een paar jaar geleden heb ik kaarten geprint op fantastisch papier (met een Epson inkjet printer), resultaat was schitterend. Ik zal eens kijken of ik de leverancier nog kan achterhalen, dan kun je daar proefvellen bestellen.

Het was overigens niet goedkoop, maar ik neem aan dat je de kosten doorberekent.

• Bart

Hoi,

Een goede digitale pers is verschrikkelijk duur. En dan heb ik het over tonnen. De goedkopere werken vaak met hitte en daar komen vaak glanzende afdrukken vanaf. Een vervelende bijkomstigheid is dat vensterenveloppen hier niet doorheen kunnen, omdat het vester dan smelt.

Een van de duurdere maar naar mijn mening zeker een van de mooiste is van Kodak. De Nexpress.

Wil je nou gewoon lekker kaartjes kunnen printen en is de prijs van een echte goede digitale pers nou te hoog kun je ook gewoon een goede kopie/printmachine kopen. Ik werk zelf in een drukkerij en heb veel met digitale persen gewerkt en vind de Canon CLC3200 een bijzonder goede machine. Dit is wel een kopieermachine die tevens kan printen. Hele mooie kleuren, weinig storing, gegarandeerd tot 250 grs maar wij draaien er zelfs dubbelzijdig 300 grs linnenpersing op. We maken zelf ook veel kaartjes (rouw en geboorte). Als je dan ook nog een klein (hand) rilmachientje hebt kun je ook nog eens vouwen zonder dat de toner breekt.

Succes!

• Meriam

Dankjewel voor jullie antwoorden.

Ik ben inmiddels aan het kijken, jammer dat die machines altijd zo groot zijn. Zouden er ook geschikte modellen zijn in de maat van een kopieermachine?

Ik denk dat ik nog maar wat afspraken moetgaan maken en gaan kijken.

Nogmaals hartelijk bedankt!

Misschien zijn er al wat oudere modellen die iemand tweedehands aanbiedt……

Groetjes,

meriam

• Bart

De HP Indigo (voorheen AB-Dick) heeft de grootte van ongeveer 3 flinke kopieermachines. Hij werkt echter wel als een echte pers. Drukwerk is naar mijn mening nog wel iets te glimmend. Deze bestaan al een hele tijd dus zouden misschien wel wat tweedehands moeten staan. De modellen op het formaat van kopieermachines werken vaak met een fuser en dus fuserolie wat weer glanzende afdrukken veroorzaakt en hier kunnen weer geen enveloppen met venster doorheen.

• Soesbergen | Soesterberg

Beste Meriam en Bart,

Ook ik ben van mening dat wanneer je voor kwaliteit wilt gaan (Meriam) en de prijs niet zo erg van belang is, je het beste kunt kiezen voor productie op een HP-Indigo machine. Dit is nl. de énige digitale drukpers die variabel drukwerk met inkt maakt in plaats van toner. De afdrukkwaliteit is, zeker bij de nieuwe (serie 2) machine's niet van de traditionele offset te onderscheiden.

Even voor Bart, met jouw reactie betreffende de HP-Indigo machines denk ik dat je niet volledig geïnformeerd bent. HP-Indigo is zéker niet voorheen van AB-Dick geweest. AB-Dick heeft een van HP-Indigo afgeleide machine zelf verkocht maar HP-Indigo is van voorheen Indigo (opgericht door dhr. B. Landa).

Daarnaast werkt de HP-Indigo dus níet met toner en fusing-oil wat zeker in de donkere partijen de glimmende afdruk geeft, maar met electro-inkt.

Tenslotte voor Meriam: mocht je geïnteresseerd zijn in drukkerijen die met een HP-Indigo machine werken, reageer maar even via info@soesbergen.nl, ik help je graag verder op weg.

Met vriendelijke groet,

Soesbergen | Soesterberg

www.soesbergen.nl

• Bart

Hoi Soesbergen,

Ik weet dat de HP-Indigo niet van AB-Dick geweest is, maar AB-Dick heeft wel degelijk de Indigo in Nederland verkocht (heeft geloof ik uiteindelijk zelf het einde van AB-Dick als gevolg gehad omdat ze er alles op ingezet hadden ondanks dat Nederland er toen nog niet klaar voor was net als de machine toendertijd). Ik meen zelfs nog te weten dat de machine toen ook onder de typenaam Indigo werd verkocht. Ik heb als een van de eerste in Nederland op het punt gestaan er een te kopen, maar heb uiteindelijk alleen een personeelslid van AB-Dick overgenomen. Ja, de afdruk op een huidige HP-Indigo is bijzonder goed gelijkend t.o.v. conventioneel offset en ziet er erg goed uit. Maar gelukkig verschillen smaken en vind ik persoonlijk de afdrukken van de Kodak veel mooier en fijner. Denk echter wel dat het prijsverschil daar ook naar is.

Je hebt mijn verhaal niet heel goed gelezen, want ik schrijf niet dat de HP-Indigo met toner werkt. Ik schrijf alleen dat de kleine, goedkopere modellen “digitale persen” vaak met toners werken. Denk echter wel dat de HP-Indigo momenteel een van de beste keuzes is op prijs-kwaliteit verhouding.

• Frank

Ik ben bereid een gratis proefje te maken op onze HP-Indigo pers. We maken wel meer fotoboeken en die zien er af en toe best leuk uit (ligt toch aan de camera en opmaak). Maar ik denk toch dat xerox het verst is met digitale productiemachines met de Igen3 of docucolor 8000, kwaliteit en productie zijn ongekend van deze machines. Zijn alleen zeer storing gevoelig.

• Frank

Xerox docucolor 12 zeer goede kwaliteit alleen 40.000 euro

• Bart

Hoi Frank,

Heb je de afmetingen en de prijs al eens gezien van een iGen? Om nog niet te spreken van de geconditioneerde ruimte waar deze in moet staan. De zeer glanzende afdrukken die deze tonermachines maken wat niet iedere klant mooi vindt en wat ik gezien de prijs een groot gebrek vind. Het bijzonder hoge volume wat je moet draaien om hem eruit te halen. Inderdaad de hoge storingsfrequentie omdat het nog steeds een printer is die ze als pers willen gebruiken. Xerox is en blijft voorlopig nog een bedrijf die printers maakt en geen persen. Dan is de HP-Indigo een veel betere keuze!!

De Docucolor 12 is toch gewoon een kopieermachine? Kun je net zo goed een Canon nemen. Bij ons in de regio zijn er al een aantal van die Xeroxmachines teruggehaald en omgeruild voor de CLC3200 of zijn opvolger. Zo goed als geen storingen, zelfde techniek en bijzonder mooie, redelijk matte afdrukken. En persoonlijk vind ik de service en kennis bij Canon beter dan bij Xerox (spreek uit ervaring).