Oproep aan prepressers/werkvoorbereiders

• Rob

Binnenkort ga ik voor het eerst een workshop geven. Onderwerp is "bestanden professioneel opmaken en correct aanleveren bij de drukker?.

De doelgroep bestaat uit IT studenten die wel kunnen vormgeven maar geen ervaring met drukwerk opmaak/aanlevering hebben.

Ondanks 10 jaar praktijk ervaring zou ik toch graag jullie mening horen over de te behandelen onderwerpen.

- Wat komen jullie zoal tegen in de praktijk?

- Aan welk soort kennis schort het bij de meeste onervaren vormgevers?

- Komt het vaak voor dat RGB, CMYK en PMS verkeerd worden toegepast?

- Wat vinden jullie van PDF bestanden (incl afloop en snijtekens) aanleveren?

- In hoeverre ligt de verantwoording bij de klant en wat mag je van de drukker verwachten op het gebied van controle/aanpassing van aangeleverde bestanden?

Kortom wat zijn volgens jullie de meest gemaakte fouten bij het aanleveren van bestanden?

Alvast bedankt voor input en meedenken!

Groet, Rob

• Bart

Microsoft Office (moet ik nog meer zeggen?!)

Ze winnen niet eerst informatie in voordat ze er zelf uren tijd insteken.

Verkeerde programmatuur.

Goede programmatuur te duur.

Geen kennis van kleurenleer.

Geen kennis van verschil tussen RGB en CMYK.

Geen kennis van het bestaan van PMS-kleuren.

PDF is perfect. Ontbreekt alleen aan goede exportfuntie in Office programma's.

Zijn wel wat goede gratis plugins, maar dan blijven er voldoende andere problemen over t.o.v. een professioneel aangemaakte pdf.

Als de klant besluit om bestanden aan te leveren zonder dat hij/zij daarvoor de vereiste kennis in huis heeft nemen ze een risico dat het niet helemaal wordt zoals ze in gedachten hebben. Het is echter wel aan de drukker om hier zeer volledige en duidelijke informatie over te geven, afspraken over te maken en te waarschuwen. Laat een dergelijk klant altijd tekenen dat hij op de hoogte is van de risico's en voor goedkeuring van de proeven. Indien de drukker dat niet doet vind ik dat hij mede verantwoordelijk is. Heeft hij dit wel gedaan dan heeft hij zijn klant voldoende op weg geholpen (opgeleid) en dat samen met het feit dat de klant zonder opleiding dit risico heeft genomen zou betekenen dat de drukker er dan niet meer verantwoordelijk voor zou moeten zijn. Wil je als drukker een klant behouden zal je toch altijd voor de gulden middenweg kiezen (die weg ligt vaak wat dichter bij de klant dan bij de drukker).

Rob, jij bent van plan om dit echt als workshop te gaan doen. Ik denk dat bij zo goed als alle drukkerijen het allemaal dagelijkse kost is om met dergelijke klanten om te gaan.

Dus, veel succes en maak net als ons de wereld een beetje beter!! ;-)

• Rob

Bedankt voor je input Bart!

• bas

Hoi Rob,

Goed initiatief, dat allereerst. Ik ben het ook eens met Bart. Helaas zijn er nogal wat huis-, tuin- en keukenartiesten die thuis een computer hebben staan en aan het “rotzooien” zijn met inferieuren programma's zoals “word”, “powerpoint” en zo veel meer. Het aanleveren van bestanden bij een drukker is meer dan oppervlakkig tekst en uitleg geven, het verreist nogal wat grafische kennis wat niet in “no-time” is uit te leggen. Wat dacht je van bijv. fonts bijleveren, letters in contouren, gekoppelde bestanden in illustrator, resolutie en plaatsingspercentage, en dan die pdf bestanden. Die zijn heel tof, echter geen garantie voor een goede aanlevering. Het is afhankelijk van het programma waauit ze zijn aangeleverd. Maar problemen die ik dagelijks meemaak:

Logo's weggeschreven in rgb, 72 dpi en erg klein. Die moeten hoe dan ook worden geconverteerd naar een cmyk of pms-bestand: kost veel tijd…een goed aangeleverd logo bestaad m.i. uit vectoren en een vectorbestand kan niet worden gegenereerd in elk willekeurig programma.

TTF fonts: alrgl, postcript fonts zijn veiliger, gaat niet gauw mis tijdens het uitdraaien op film oid.

Foto's, gedowload met een te lage resolutie. Die moet echt 300dpi zijn of hoger.

pdf bestanden gemaakt in publish ofzo, meer dan eens een fontprobleem (het bewijs dat alle pdf's niet bij voorkeur ok zijn).

Dat was't zo'n beetje (ik vergeet er ongetwijfeld veel meer), veel succes met je workshop en zorg d'r voor dat er pro's uit voortkomen, dat maakt het voor drukkers ook wat makkelijker!

mvg

Bas

• Rob

Bedankt Bas!

Weet je wat ik nu zo typisch vind aan jullie verhalen? Zelf ben ik nu al een jaar of 3 niet meer actief in het prepress werk. En toch is er op dit gebied in al die jaren niet veel veranderd. Ik kan me de komst van PDF nog goed herinneren, wat was dat een stap voorwaarts. De laatse jaren is m.i. vooral het gebruik van PDF in de Adobe Creative Suite erg verbeterd. Met dit pakket kan iedereen kwalitatief goede PDFjes maken, ook wanneer je niet veel verstand hebt van printers, PPD's enz.

Ons wereldje zou er al heel anders uitzien zonder Publisher, Ppoint en dergelijke! En inderdaad, internet beelden in 72 DPI zouden verboden moeten worden. LOL

Wat is volgens jullie de grootste stap voorwaarts in de laatste jaren? Certified PDF wellicht?

• Bart

Nee, dat Quark eindelijk van zijn troon gestoten is en nu met wel iets heel bijzonders moet komen om nog van betekenis te kunnen zijn. Nee, certified pdf heeft nog een heel lange weg te gaan en wordt nog maar heel mondjesmaat gebruikt. Ik denk dat de Creative Suite momenteel de grootste stap voorwaarts is geweest.