G4 of G5

• michel

Wij hebben een G4 staan, m'n DTP er loopt konstant te zeuren om een G5……

Dit werkt sneller …..( volgen hem )

Kan iemand mij zeggen op welk gebied deze mac sneller is.

groet Michel

• Bart

Ligt er uiteraard aan wat voor specificaties uw G4 heeft. De G5 heeft 2 snelle processoren tegen de G4 1 tragere. Alle andere specs zijn ook veel sneller en beter dan die van een G4, maar daar is de prijs dan ook naar.

Wij werkten voorheen ook met G4 en mijn collega had er thuis ook een staan. Ja, persoonlijk vind ik dat de G5 sneller werkt en ook mijn collega geeft ook aan dat dit sneller werkt dan die hij thuis had staan. Over een jaar bekeken zal de productiviteit wel hoger liggen. Op korte termijn zal dit niet echt te merken zijn. De investering moet die hogere productiviteit natuurlijk wel waard zijn, maar dat kan niemand voor jullie bepalen. Bij ons in ieder geval de investering wel waard aan gewonnen tijd en uptime van de apparatuur.

Wel is het zo dat als je je dtp'er af en toe eens verwent hij waarschijnlijk ook weer wat meer plezier krijgt en daarom (in ieder geval even) wat harder werkt en ongetwijfeld erg trots zal zijn op zijn “zilveren toverdoos” en is een glimlach niet onbetaalbaar??

En een dtp'er die vraagt om een sneller apparaat loopt toch niet te zeuren. Die heeft het beste met het bedrijf voor (en een beetje met zichzelf)!!!

• Ronald

De G5 is wel degelijk sneller, en wel op alle grafische gebieden. Hij kost misschien wel wat, maar hou er rekening mee dat hij 8 tot 10 jaar in je bedrijf staat. De G4 kun je als 2e computer neerzetten of eventueel voor een hoge restwaarde verkopen.

Ik heb vorig jaar zelf ook bij de baas gesmeekt om een G5 en we zijn er allemaal wel iets beter van geworden. Lekker snel en het ziet er indrukwekkend uit. Voor een DTP'er is het een feest om op te werken.

• frank

kijk wel je software na wat draait en niet draait.

Je bent er niet alleen met een G5.

Ik zelf heb veel problemen omdat de G5 heel veel zeurt over een font wat niet goed zou zijn

• Bart

Als je G5 (lijkt mij toch eerder aan OSX te liggen!!??) zeurt over een lettertype kan je er van uit gaan dat er ook echt iets met dat lettertype aan de hand is. Dit kun je OSX en al helemaal een G5 niet kwalijk nemen. Er zwerven nou eenmaal een hoop corrupte lettertypes rond. Hier kun je bijvoorbeeld fontdoctor voor gebruiken of gewoon je lettertypes kopen. Je mag een ‘gegeven’ (waarschijnlijk gedownload of geleend) lettertype niet in de bek kijken!!!