illustrator CS -> Quark 4.1

• Joachim

Ik ben vandaag op een technisch probleempje gestuit, het luidt als volgt:

Ik heb in illustrator cs een logo in steunkleur gemaakt, in dit logo heb ik wat ‘glimmers’ en schaduwen geplaatst met behulp van die fantastische nieuwe laagopties in CS. Dus: een vlak met glimmers (witte delen met verminderde dekking) en schaduwen (zwarte delen op vermenigvuldigen en verminderde dekking (dat is druktechnisch dus een ‘mengsel’ van zwart en de steunkleur)).

Voor zover is er niks aan de hand, als ik het document kleurgescheiden uitdraai vanuit illustrator, komt alles er goed uit. Nu komt het probleem: als ik het document importeer in Quark (voor visitekaartjes etc.) en kleurgescheiden uitdraai, vallen de delen met speciale laagopties weg. Ik weet dat illustrator ook de melding geeft dat transparante delen altijd een beetje moeilijk zijn, maar toch kan ik niet geloven dat hier geen oplossing voor is. Wie kan mij vertellen hoe de vork in de steel zit?

ik ben benieuwd wie hier wat op weet!

groet en bvd, Joachim

• Bart

Omdat Quark 4.1 helemaal niet overweg kan met lagen en al helemaal niet vanuit Illustrator CS. Zou je dit zelfde bestand in InDesign plaatsen is het waarschijnlijk geen probleem. Een oplossing zou kunnen zijn om de twee kleuren apart als eps op te slaan, deze te openen in Photoshop en er hier een duotoon (dcs) bestand van te maken. Dan krijg je dus een bitmap in twee steunkleuren.

• Joachim

Wat een trieste boel! Maar goed, ik heb 't in InDesign geplaatst en dat gaat prima! Ik wilde het alleen liever in Quark hebbeb ivm. het oude systeem op het bureau waar ik werk (ik heb deze opdracht op miijn eigen computer gemaakt).

Misschien wordt het eens tijd voor de baas om te gaan upgraden…

• Bart

Zeker als je inmiddels met Illustrator CS werkt en gebruik wilt maken van de vele, leuke mogelijkheden van werken met lagen. Daarbij komt dat InDesign veel produktiever is in vergelijking met Quark 4.1 (naar mijn mening ook t.o.v. 6.5) en misschien nog wel veel belangrijker, veel beter omgaat met de nieuwe industrie-standaard pdf.

• Ronald

Quark kan op zich al slecht overweg met dit soort dingen, maar Quark 4 weet zich al helemaal geen raad met transparanties, dropshadows en moeilijke vormen. Dit veroorzaakt alleen maar postscriptfouten en uitvoerproblemen. InDesign is the toekomst.

• soesbergen | soesterberg

…tja, die Quark hé…

• Koeno van der Schuur

Als je met transparantie werkt in Illustrator, werk je met postscriptlevel 3.

Quark 4 kan dat niet aan, die werkt met level 2,

Quark 6 kan het in elk geval wel.