Webserver

• JR Design

Ik wil graag een webserver opzetten.

met deze server moet ik het volgende kunnen doen:

verschillende websites hosten

losse bestanden voor eventueel privé gebruik hosten

Ik vroeg me af wat voor computer ik hiervoor nodig had en wat voor programma's.

wie kan mij hier mee helpen, tips geven of o.a. helpen met het opzetten van de server.

• Ronald

De computer hoeft op zich niet supersnel te zijn, dus een 2e hands Mac is al goed genoeg, en in Mac OS X zitten standaard al genoeg opties om te kunnen hosten. Als je per sé Windhoos wilt gebruiken dan kan ik Windows 2003 server aanraden, dit is wel veel gecompliceerder. Als je geen budget hebt dan is er genoeg freeware op internet te downloaden voor simpele hosting.

• JR Design

Maar waar moet ik beginnen, de computer heb ik al heir liggen.

De computer is helemaal schoon en werkt op dit moment op xp professional.

Als er iets anders op moet dan is dat geen probleem.

Ik maak websites voor mensen maar die wil ik voortaan gaan hosten op mijn eigen server.

hoe moet ik zo iets beginnen?

• Ronald

Als je er zo weinig kaas van gegeten hebt moet je daar helemaal niet aan beginnen, je rolt dan van het ene probleem in het andere. Om mee te beginnen lekker uitbesteden dus, en als je over een jaar of 2 genoeg middelen hebt dan kun je de domeinen weer verhuizen naar je eigen servert. Met alleen XP ben je er nog lang niet.

• Ed

Inderdaad. Je kunt beter eerst een groot aantal websites verzamelen zodat je eigen server een beetje rendement gaat geven, denk ik.