kleurenprobleem

• Sandra

Alweer een beetje hulp gevraagd,

Hier loop ik al eventjes mee.

Ikzelf werk met QuarkXpress 6 (windows) Ja ik weet ik ga binnenkort over naar Idesign, maar ik wil graag weten hoe dit onderstaande komt.

Het zit zo: Ik maak op een quarkdocument (6.0 windows) print het weg via Acrobat distiller en vervolgens gaat het naar de drukkerij (macintosh) die van deze .pdf films uitdraait. Nu is mijn ervaring met drukkerijen niet groot, maar de kleuren worden wel erg flets uiteindelijk als het document gedrukt is. Mijn vermoeden ligt dat het gewoon fout gaat bij het maken van de .pdf, want de drukkerij heeft kennis genoeg!

Graag wil ik dan ook weten hoe ik dit het beste kan doen in het vervolg (want het moet wel omgezet worden naar .pdf ivm platform), zodat de kleuren worden als de cmyk-kleuren zoals ik ze in Quark heb opgemaakt. Of weet iemand hier de juiste stappen voor?

Zelf doe ik namelijk voornamelijk printwerk en heb van drukken gewoon minder kaas gegeten. Behalve dan wel dat de gebruikte pms kleuren omgezet moeten worden naar cmyk uiteraard, dit doe ik in het quarkdocument zelf al.

En de bestanden minstens 300 dpi moeten zijn als het om foto's gaat, maar dat is het probleem ook niet.

Alvast bedankt voor de hulp

• Ronald

Je hoort van de drukkerette een PDF profiel te krijgen (een joboption bestand), die gooi je in Distiller en vanuit Quark hoor je de PDF aan te maken via dat profiel. Dan kan er in principe niiks mis gaan. PMS kleuren moeten inderdaad naar CMYK omgezet worden mits er ook in CMYK gedrukt gaat worden. Maar waar baseer je je kleuren op? Heb je een PMS waaier? Of ga je uit van je beeldscherm? Want beeldschermkleuren zijn iets heel anders.

• Sandra

Ik maak wel gebruik van een pmswaaier, sommige kleuren, die ik moet gebruiken zijn niet standaard omgezet naar cmyk, maar een pdf-profiel heb ik nooit van de drukkerij gehad, dit is dus gangbaar ik zal daar direct om gaan vragen.

Wel zit er ook verschil tussen exporteren van Quark naar .pdf en het wegprinten naar distiller en dan doel ik op de bestandsgrootte die is vanuit quark geexporteerd vele malen groter! Waar zit dit verschil in? Als ik exporteer kan ik geen instellingen wijzigen. Printen naar de distiller doe ik altijd op press profiel en “europese instelling” kleuren

• Ronald

Mijn ervaring is dat PDF's direct aangemaakt vanuit Quark niet altijd door de preflights komen. Oftewel dus niet altijd geschikt zijn voor print omdat er van alles aan mankeert.

De manier om goede PDF's vanuit Quark aan te maken is een EPS exporteren en die door Distiller te halen. Dan laat je het geheel aan Adobe over en dan komt het allemaal goed. Zoals gezegd zou je van de drukkert een Distiller profiel moeten hebben om zo in ieder geval misverstanden te voorkomen.

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken dat InDesign bijvoorbeeld wel direct goede PDF's aanmaakt en daar zo goed als nooit problemen mee zijn.

• Inge (Zld)

Ik werk ook met Quark 6 en heb eigenlijk nooit problemen met PDF's maken. Ik maak altijd certiefied pdf's. Veel drukkerijen accepteren alleen nog maar deze pdf files. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is Adobe Acrobat Professional met de daarbij horende Distiller en Enfocus Pittstop. Wij werken hier met 2 joboptions voor Certified PDF, voor tijdschriften en kranten. Kijk op www.oppo.nl voor meer info.

Hier kun je de joboption downloaden voor tijdschriften:

http://www.certifiedpdf.net/specification_detail.php?PHPSESSID=c7722a57a237aebe27633bf53aa7664a&id=524

Ik werk als volgt; Ik geef in quark een printopdracht, stel alles in (als printer kies je distiller) en ga naar de printerknop in het printscherm. Ik kies hier uitvoeropties en vink de button aan en zeg dat ik het bestand als .ps wil bewaren. Bewaar je bestand dan als postscript en geef de printopdracht. Na het spoelen va de opdracht kun je de postscript file in het distillervenster slepen. (wel de goede joboption installeren. Nadat de pdf gemaakt is, laat je de pdf door Pittstop controleren. Pittstop haalt de meeste fouten uit de pdf en zorgt ervor dat de pdf certified wordt.

Of hiermee het kleurenprobleem is opgelost weet ik niet, maar als je echt zeker wilt zijn van je kleuren dan moet je een matchprint laten maken en dan zal de drukker zijn pers moeten aanpassen op jouw matchprint.

S6 ermee!