BELANGRIJKE VRAAG.........

• Fleur

Hallo,

Mijn dochter komt volgend jaar van school en wil iets gaan doen in de grafische wereld. ( ze doet VMBO )

Welke opleiding kan ze het beste gaan volgen?

Wij wonen Oss.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Fleur.

• joachim

Dat ligt er natuurlijk een beetje aan waar haar interesse ligt: vormgeven, dtp'en, drukken, nabewerken? Ik zou zeggen: 'Vraag eens een foldertje aan van een dichtbijzijnd Grafisch Lyceum of kijk eventjes op internet.

• Rob

Vaak zit er een toelatingsexamen vast aan een grafische opleiding. Ten minste, bij opleidingen met betrekking tot vormgeving. Het is dan ook verstandig om een portfolio aan te maken. Al zijn het verzonnen opdrachten.

• Pieter

Het beste kun je gewoon even op internet zoeken naar grafisch lyceums, deze zitten in veel grote steden zoals, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Zwolle enz.

Op internet staan wel wanneer deze open dagen hebben enz. deze kun je bezoeken en dan kun je gelijk zien wat je leuk lijkt, en wat de toelatingseisen voor de opleidingen zijn.

Ook veel ‘gewone’ roc bieden grafische opleidingen aan, maar uit ervaring, en van horen zeggen weet ik dat de kwaliteit van dit soort opleidingen niet echt hoog ligt.

• Maarten

Als je naar het beste grafisch lyceum van nederland wil, moet je naar r'dam gaan. Het niveau van Rotterdam is zeer hoog vergeleken met de andere lycea.

Ik heb er zelf ook gezeten en ben zeer positief :) kzou zo weer terug willen.

• JR Design

Maarten schreef:

>

> Als je naar het beste grafisch lyceum van nederland wil, moet

> je naar r'dam gaan. Het niveau van Rotterdam is zeer hoog

> vergeleken met de andere lycea.

> Ik heb er zelf ook gezeten en ben zeer positief :) kzou zo

> weer terug willen.

Je kan ook naar Boxtel gaan, dit is geen lyceum maar een grafische school.

Dit is de beste grafische school in nederland.

De naam van die school is St. Lucas de website is www.sintlucas.nl

• Renee

OM ook nog even mijn opleiding te promoten. Het Cibap in Zwolle is ook een goede opleiding die zich vooral ook toespitst op de praktijk. Ik heb er erg veel geleerd en er een hele leuke tijd gehad. het internetadres is www.cibap.nl