eigen punt raster?

• rob

Beste lezer,

Mijn vraag is als volgt: Ik wil graag een afbeelding van een huis maken, maar deze moet opgebouwd worden, niet uit rasterpunten maar uit huisjes. Of anders: zoals normaal ronde of andersvormige rasterpunten wordt gebruikt voor het weergeven van een afbeelding wil ik die punten vervangen door kleine afbeeldingen van dat huisje. heft iemand een ide hoe ik zoiets kan bewerkstelligen?

vriendelijke groeten, Rob de Jong

• Bart

In Photoshop je foto omzetten naar grijswaarden, filter, pixel, kleurhalftoon kiezen en hier iets van waarde 30 ingeven. Alle zwarte pixels selecteren en hier de foto van je huisje in de selecties plaatsen.

• rob

Ik ga het direct proberen, bedankt!!

• rob

hallo Bart,

Ik heb mijn foto op raster 30 gezet, Hoe kan ik nu de rasterpunten selecteren en vervolgens ereen plaatje inzetten?

groeten Rob de Jong

• Bart

Kopieëren en plakken in i.p.v. plakken

• rob

Hallo bart,

Sorry maar dat begrijp ik niet.

Ik kan de punten afzonderlijk selecteren door gebruik te maken van select, color range. Dan zijn alle zwarte punten geselecteerd. Nu kan het plaatje wat ik voor die stippen in de plaats wil zetten copieeren en plakken. als ik dat doe dan komt er gewoon een nieuwe laag boven de bestaande waar het hele plaatje op staat ipv dat ik de stippen zie vervangen door het huisje.

wat doe ik verkeerd?

groeten rob

• Bart

Raar, want als ik dit raster op de foto zet, de zwarte vlakken selecteer, een andere foto kopieër en deze met plakken in erop plak doet hij het bij mij wel. Hij maakt inderdaad wel een andere laag aan.

• Bart

verwijder de originele laag anders eens nadat je alles hebt gedaan hebt. Dan zou de een foto moeten overhouden met het eerder gekozen raster.

• rob

Beste Bart,

Als ik een afbeelding plak op de vorige (gerasterde) afbeelding dan ontstaat er een nieuwe laag waarop het gecopieerde beeld te zien is. Als ik laag die daar onderzit verwijder (de gerasterde foto) dan blijft alleen het nieuwe beeld over.

Ik weet niet of ik wel duidelijk genoeg geweest ben met mijn wens. Ik wil graag dat elk afzonderlijk rasterpuntje vervangen wordt door een geheel plaatje bv een huisje en dat mag best een grafisch plaatje zijn.

ik hoor graag meer van je

• Bart

Je kan natuurlijk ook gewoon 1 rasterpunt kiezen en daar een plaatje in plakken.

Anders kun je in een nieuwe laag plaatjes van een huisje zelf schalen en plaatsen op alle plaatsen waar de rasterpunten zitten, alleen is dit wel heel veel werk.