I-mac G5 of Power Mac

• Jeroen

Hallo allemaal,

Bij ons op het werk moeten nieuwe machines worden aangeschaft en worden overgegaan van systeem 9 naar 10. Wij hebben een DTP-afdeling met vier medewerkers.

Mijn vraag is: Wat kunnen we beter aanschaffen: Imacs G5 of een Power Macs Duel (buiten dat deze twee veel in prijs verschillen; dat is bij ons bekend)

Ik ben namelijk van mening dat een Imac G5 een mooie machine is voor thuis. Niet voor een bedrijf waar je werkt. Persoonlijk ben ik voorstander van een Power Mac Duel; wij werken ook met heel grote bestanden.

Punt is dat er bij ons gezegd wordt dat een Imac G5 al veel sneller is dan de G4?s waar we nu mee werken en dat het dus makkelijk met Imacs af kan.

Wat vinden jullie?? Wel gaan voor de goedkopere Imacs of niet??

Ben benieuwd.

Groeten,

Jeroen

• Ronald

Voor een bedrijf moet je lekker de PowerMacs aanschaffen. Het is wel iets duurder maar begrijp wel dat ze jarenlang staan en over bijvoorbeeld 2 jaar kun je je geheugen upgraden etc. of er na een tijdje een ander scherm aan hangen. Bij de iMacs gaat dat niet zo makkelijk. En bedenk dat dual processoren heerlijk snel zijn bij grote bewerkingen. Wij hebben er hier een hoop lol van. En inderdaad is de iMac leuk voor in de huiskamer.

• Bart

Ik werk thuis ook veel als dtp'er met een iMac G5. Ik werk veel met foto's waarmee ik dan weer brochures e.d. van maak in InDesign en verwerk grote bestanden voor grootformaat printen. Ik moet eerlijk zeggen dat het snelheidsverschil met deze bewerkingen tussen de iMag en de dual G5's waarmee ik zakelijk werk erg meevalt. Heb je het over fotobestanden van meer dan 500 à 600 MB waarop je veel bewerkingen uitvoert, grote brochures met veel fotowerk en doe je veel met videobestanden bewerken en rippen en dat soort dingen zeg ik ja.

Conclusie: normaal tot zwaar dtp werk voldoet iMac zeer goed. Zwaar tot zeer zwaar werk is voor de dual G5. Blijft er nog over of het jullie het verschil in prijs waard is.

Succes met je keuze!

• Jeroen

Hallo Bart en Ronald,

Bedankt voor jullie reactie!

Zit er ook veel verschil in het maken van drukklare PDF-bestanden tussen deze twee machines qua snelheid (bijv een magazine van 36 pagina’s fullcolor met redelijk veel foto’s)?

En.. is een Power Mac Dual niet stabieler? Of heb jij nooit problemen met je G5 thuis Bart?

O ja, iMac schrijf je zo (ik vond Imac al zo stom staan). Maar dat heb je als je snel wilt typen omdat je niet veel tijd hebt.

Groeten,

Jeroen

• Ronald

Ik denk niet dat daar erg veel verschil in zit, want een flinke PDF aanmaken duurt zowiezo op een Mac meestal niet lang. Als je terugkomt van een bakkie koffie halen dan is ie al klaar. Maar als je dit de hele dag doet is een PowerMac absoluut aan te raden. Ik ben het grotendeels met Bart eens (snelheid/grafische bewerkingen etc.) de iMac is ook zeker niet slecht, maar aan een PowerMac kun je lekker grote beeldschermen hangen (2 ofzo) en ze zijn tot extreem groot uitbreidbaar (16GB RAM etc.)

• Bart

Het aanmaken van een dergelijk pdf zal in mijn geval een seconde of 10 à 20 langer duren dan op de G5 dual waar ik mee werk. Het soort mac is niet van belang als je het over stabiliteit hebt. Een Mac werkt normaal gesproken altijd, maar er zijn altijd uitzonderingen wat vaak te maken heeft met instabiele software of een rot onderdeel. Dit ligt echter niet/nooit aan het model. Zowel mijn iMac (2 Ghz, 1 Gb) als mijn G5 (2x 1,8 Ghz, 1 Gb) draaien inmiddels ruim 1 jaar en hebben 100% uptime en 200% meer productiviteit t.o.v. mijn oude Windows Dell.

• Jeroen

Top! Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Ik hoop dat wij in iedergeval heel, heel snel overgaan op systeem 10 (met nieuwe machines en software).

Groeten,

Jeroen