Trouwkaarten drukken

• Ralf

Hallo!

Wij zijn van plan om zelf een trouwkaart grafisch te gaan ontwerpen en daarna ergens te laten drukken, heeft er iemand ervaring hiermee? Misschien tips voor ons?

Alvast bedankt voor de reacties!

• Bart

Hoi,

Je kan het laten drukken of bij een copyshop in de buurt laten printen. Prijstechnisch komt het vaak op het zelfde neer, maar een prijsopgave zou altijd vrijblijvend moeten zijn en zeker een aanrader.

Ik werk in een drukkerij, maar hebben ook een printservice en dit soort klussen zijn dagelijks werk. Drukken is bij 1 tot 2 kleuren vaak nog te betalen. 3 kleuren tot full colour wordt meestal geprint. Het liefste hebben wij dat een klant even contact heeft voordat hij gaat beginnen met ontwerpen zodat we wat bijzonderheden kunnen doorspreken mbt het aanleveren zodat er geen onnodig werk gedaan hoeft te worden. Het liefst hebben we een pdf volgens onze specificaties en dan zou het allemaal geen probleem mogen zijn en ga er van uit dat dat voor anderen ook het geval zal zijn.

Suc6!

• Maarten

www.k-c-m.nl daar kan het in ieder geval.

Ik heb zelf daar m'n idee aangeleverd -> foto's en tekst, zij hebben het in overleg met mij uitgewerkt.

Maar ja kan ook je eigen ontwerp wat al helemaal klaar is meebrengen. Je kan dan het beste even zelf informeren denk ik.

Wellicht heb je er wat aan, maar ik weet niet waar je woont?

Succes er mee!

• Wietske

De programma's die je gebruikt voor je ontwerpen zijn heel belangrijk. Tegenwoordig lever je alles digitaal aan. Maar een drukker kan niet met elk programma overweg. Het is dus belangrijk hoe je het aanlevert.

Gebruikelijke programma's zijn bijvoorbeeld Indesign, Quarkxpress.

Dat geld zeker ook voor de tekst. De drukker heeft niet alle letters. Gebruik je een letter die hij niet heeft dan moet je die wel aanleveren. Je copieert je letters gewoon zodat je ze mee kunt leveren.

Probeer voor jezelf eerst te bepalen hoe groot het moet worden, oplage, komt er een foto op. Gaat het om 2 kleuren of meer, beide kanten bedrukken of 1 kant. Kaart die gevouwen wordt of niet. Bijpassende enveloppen ?

Stap daarna eens bij een drukker binnen. Zoek een wat kleinere drukker uit die is vaak wat persoonlijker en overleg. Vaak heeft die wel tips waar aan moet denken. Scheelt je een hoop werk dan als je het achteraf moet doen. Ga eventueel naar verschillende drukkers met deze vraag. Vergelijk niet alleen de prijs maar kijk ook met wie je het prettigste kan praten.

Bij de drukker kun je ook vaak papier uitzoeken, en hoe dik het papier moet zijn. Hij bestelt het voor je. Vaak heeft een drukker prijsafspraken met fabrikanten of standaard bepaalde papiersoorten op voorraad. Als het om een kleine oplage gaat is dat vaak de moeite waard.

Hou er bij het ontwerpen rekening mee dat de kleuren van je beeldscherm niet de drukkleuren zijn. Die zoek je uit in een pantone waaier. Het hangt van het papier af welke pantone waaier je gebruikt. Bij de drukker kun je zo'n waaier inzien. En je moet er rekening mee houden dat als je een kleur hebt uitgezocht, en je gaat die kleur drukken op (gekleurd) papier dat dan de druk kleur afwijkt.

De drukker laat er vaak een film van maken bij een ander bedrijf. Controleer die altijd. Vooral op je eigen typefouten. Vaak lees je over je eigen gegevens heen, een typefout is snel gemaakt.

Succes.

• Jeremiah Putirulan

geachte,

Met het designen kan ik misschien iets voor jullie betekenen.

Neemt u daarvoor contact met mij op via contact@jstar-productions.nl of via de website www.jstar-productions.nl

Met vriendelijke groet,

Jeremiah

p.s - heb net mijn eigen trouwkaartjes ontworpen ( incl. envelop )

• Fleur Croes

Hallo,

Ik heb een website waarbij ik je kan begeleiden bij het maken van je eigen trouwkaart. Je eigen ontwerp, maar dan wel grafisch sterk zodat het zo naar de drukker kan.

Mijn website is www.kaartklaar.nl

Deze staat vol me unieke trouwkaarten

Laat maar weten als er vragen zijn over trouwkaarten

Alvast bedankt

Fleur