Indesign CS2 pdf

• Rene

Ik wil een halve advertentie op een pagina plaatsen. Deze is aangeleverd als pdf bestand, gemaakt met Indesign CS2 en daar is de pdf mee gemaakt door “adobe pdf library 7.0”. Dat laatste zegt mij als Quarker niets. Is de advertentie dan in Indesign rechtstreeks als pdf opgeslagen? In ieder geval: ik wil de complete opgemaakte advertentiepagina certified pdf-en. Doe ik door de pagina als postscript op te slaan en door Distiller te gooien. Krijg dan vanwege deze advertentie nu onderstaande foutmelding en krijg dus geen pdf bestand. Wat kan ik of de vormgever van de advertentie doen zodat ik wel een certified pdf bestand krijg? Wat is in het algemeen de juiste methode om via Indesign een pdf aan te leveren zodat ik zonder problemen een postscript bestand ervan kan maken en er een goede nieuwe pdf van kan maken zonder foutmeldingen?

errormelding:

%%%%

Stack:

-dict-

/Private

-dict-

-dict-

%%%%

%% %%

• Ronald

De advertentie si inderdaad direct vanuit InDesign als PDF weggeschreven. Meestal zijn dat prima PDFjes, maar het is betrouwbaarder om het door Distiller heen te halen. Dat doe je door vanuit InDesign Ete exporteren naar EPS, en die EPS in Distiller te gooien. Om een échte certified PDF te maken heb je toch nog altijd Enfocus software nodig (www.enfocus.com)

Vergeet alsjeblieft het Quark verhaal, die gaat helemaal niet goed om met PDF's.

De foutmelding die je laat zien is een postscript error en die wordt vaak veroorzaakt door niet goed afgevlakte of geroteerde afbeeldingen, illustratiepaden of corrupte fontinformatie. Door het door Distiller te laten aanmaken zou dit probleem niet moeten voorkomen.

• Rene

Over Indesign gesproken: wat doe je eigenlijk aan “composite fonts”? Krijg geregeld advertenties als indesign pdf die, als ik die van certified pdf (inderdaad met Enfocus), een error-melding geven van “document bevat composite fonts”. Hoorde/las ergens dat dat vaker met Indesign documenten voorkwam. Moet ik daar ergens iets voor aanpassen? Of iets in Enfocus? Of wellicht de drukker aan zijn certified pdf lijst?

• Inge (Zld)

wat een optie is, is om een goede pdf op te vragen van de verzender. Ik bewaar vanuit Quark de pagina als ps en haal de ps door een pdf server heen. Hij wordt dan gecertificeerd door distiller i.c.m. enfocus software. Dit gaat altijd prima.

Wat je ook kunt doen is de pdf in photoshop openen (op 100%, 300 dpi) en deze in Quark zetten en deze pagina dan certificeren. Gaat ook altijd prima.

• Ronald

Composite fonts zijn wat ingewikkelder opgebouwd in vergelijking tot postscript fonts die je normaal gebruikt, het zijn ook vaak Aziatische of tekeningfonts. Voor een composite font is minstens een postscript level 3 RIP nodig voor uitvoer, en dat betekent dat ze een soort van onvoorspelbaar zijn. Als je een font in een PDF sluit wordt er automatisch een softfont van gemaakt waarmee eigenlijk geen problemen kunnen ontstaan. Als je een Quark of InDesign bestand de deur uit doet met daarbij de gebruikte fonts dan is het dus wat minder betrouwbaar.

Tegenwoordig werkt iedereen wel met postscript 3 RIP's dus is het eigenlijk geen probleem, toch geeft een preflight er vaak een medling over.