Voorvertoning Indesign CS2

• Jeroen

Als ik in InDesign CS2 een illustratie wil importeren (bijvoorbeeld een .tif bestand), dan krijg ik netjes een voorvertoning van de afbeelding te zien in het dialoogvenster zodat ik zie wat ik ga importeren. Echter, met illustrator bestanden zie ik geen voorvertoning van een .eps of .ai bestand maar alleen het eps icoontje. Kan dus niet zien hoe de illustratie eruit ziet. Weet iemand hoe je dit kunt oplossen??

PS. Ik werk met een iMac G5 Intel Core, misschien heeft het hier mee te maken (zoals er meer dingen zijn niet niet helemaal goed gaan door de vertaalslag van Rosetta)

Groeten,

Jeroen

• Bart

Door tijdens het opslaan van je eps-bestand in Illustrator bij preview te kiezen voor bijv. 8 bits Macintosh.

Ik werk zelf ook al een tijd met dezelfde configuratie als die jij omschrijft en kan geen problemen ontdekken die veroorzaakt zouden kunnen worden door Rosetta. Laat eens weten wat er zoal niet goed gaat?

• Jeroen

De illustratorbestanden sla ik altijd op met voorvertoning 8 bits Macintosh. Ook als ik oude en nieuwe illustratorbestanden wil openen in Illustrator CS2 dan zie ik geen previeuw van het bestand, maar het ‘eps logo’.

Ik heb o.a. problemen met het volgende:

1. Photoshop CS2 wordt er regelmatig ‘uitgegooid’ zonder enige reden.

Dit gebeurt ook bij Illustrator CS2 en InDesign CS2.

2. Het werkt niet snel (dit was al bekend), maar bijv een omslag met bv een paar vrijstaande foto’s en wat slagschaduw werkt vreselijk traag en het duur al een tijdje als je alleen al tekst wil selecteren of het lettertype wat groter wil maken. Overigens is mijn machine met de snelste uitvoering die leverbaar is.

3. InDesign werkt met maten tot ver achter de komma. Dus maak je een willekeurig kader dat verschijnt er bijv een maat van 50,890890890890890890 i.p.v. 50,890 mm. Heel irritant werkt dit (drie cijfers achter de komma is meer dan genoeg)

4. Er is een sneltoets in InDesign die het mogelijk maakt om de geselecteerde tekst met 1 punt te vergroten (dit staat ook in handleidingen beschreven), maar bij mij wordt met deze sneltoets de geselecteerde tekst met 2 punten vergroot.

Zie hier, zomaar wat problemen met de nieuw Macs.

Groet,

Jeroen

• joachim

Ik zou in ieder geval je voorkeuren 's wegpleuren, misschien helpt dat…

• Jeroen

Denk het niet. Die machine is nog geen twee weken oud. Neem aan dat er dus geen zooi in zit wat de boel stoort.

• joachim

Het kan altijd zijn dat je ergens per ongeluk een sneltoets hebt geraakt die de boel een beetje door elkaar gooit. Ik zou echt 'ns je indesign voorkeuren weggooien, het probleem gaat zich niet vanzelf oplossen…. Wat ook een misverstand is, is dat macos X geweldig stabiel draait, je moet heeeeeel gestructureerd met je fontbeheer omspringen, macosX activeert, zonder dat je er om vraagt, soms vier à vijf gelijknamige systeemfonts… altijd probelemen dus.

succes!

• Macje

Klopt,

De CS2 pakketten zijn niet voorbereid voor de intel-mac.

De vele cijfers achter de komma heb ik dus ook, en bovendien, veel trager.

Afgelopen week geprobeerd om EPS bestandjes te plaatsen die gemaakt zijn in Xpress. Op de oude Mac ging dit altijd goed. De nieuwe stond nog maar net ‘koud’ te draaien en bij het plaatsen van de EPS bestanden klapte InDesign eruit.

Kreeg toen gigantisch op mijn @!#$ van mijn baas, alsof ik kan googelen ofzo.

Heb hiervan gewoon een klote week van gehad en mijn zelfvertrouwen is naar de maan want ik ben nog maar een half jaar bezig als dtp'er.

Ook de fontfolio is niet meer te gebruiken op de intel-mac.

Mijn baas kan weer zijn portemonnee trekken voor nieuwe lettertypes.

Wij moeten gewoon wachten op de CS3 die in het voorjaar uitkomt.

Wat is het geweldig werken in de grafische sector.

Succes ermee