Vraag over kleurverschil omzetten RGB naar CMYK

• Koen

Ik ben bezig met het ontwerp van een flyer die gedrukt gaat worden.

Nu is het zo dat ik de foto in photoshop heb omgezet van RGB naar CMYK. Hier is wel enig kleurverschil te zien uiteraard, maar dit maakt niet uit aangezien de foto (kleuren) er nog steeds goed genoeg uitzien.

De flyer maak ik in InDesign en als ik de CMYK-foto hier in importeer verschilt de foto wel ontzettend van kleur. Aangezien het dezelfde foto is en deze gelinkt wordt in InDesign vind ik het erg vreemd. Ik vraag mij af of dit aan de instellingen van InDesign ligt en van welke kleuren ik uit kan gaan etc. Wie o wie kan mij helpen?

• Bimmer

Als wat inporteer je hem dan? Als eps, tif of psd? Daar zit namelijk ook verschil in.

Het maakt overigens niks uit, want de kleuren zoals deze in Photoshop te zien zijn blijft het. Indesign veranderd daar niks aan.

• Koen

Als jpg heb ik het geimporteerd. Maar het moet in eps, tif of psd?

Ik heb hier niet zoveel vertand van, dacht dat jpg ook kon.

Welke van deze drie is dan het beste om te gebruiken, of is dat verschillend per wat je maakt?

Ja het leek mij ook dat de foto zo blijft als in photoshop, maar omdat het er zo anders uitziet in InDesign had ik toch wat twijfels.

• Bimmer

Alles wat ik noemde kan je gebruiken in Indesign, ikzelf eigenlijk alleen Eps en Tiff.

Jpeg is een absolute afrader! Voor printen is dat prima, maar als het naar de drukker moet, niet doen.

• Soesbergen

Hallo Koen,

Om zoveel mogelijk kleurinformatie te behouden binnen PhotoShop is het inderdaad het beste afbeeldingen als TIFF of EPS op te slaan.

InDesign doet niets met de kleurinformatie bij het importeren van het beeld.

Om een goede weergave binnen InDesign te krijgen kan je in het venster ‘weergave’ een hogere resolutie kiezen. Hiermee wordt het programma (afhankelijk van de omvang van je beeld(en) wel een stuk trager.

Succes!

• Koen

Is het dan ook ´normaal´ dat als ik een Illustrator bestand importeer in Indesign dit gerasterd wordt weergegeven? Ik heb het illustrator bestand als .eps opgeslagen.

Gr. Koen