Certified PDF

• SG

Kan iemand mij helpen?

Hoe kan ik een certified pdf maken.

Op dit moment lever ik steeds m'n bestanden anders aan bij de drukker, maar dit lijkt me een stuk makkelijker, beter en sneller.

• Inge (Zld)

http://www.smm.nl/fileadmin/user_upload/pdf_bestanden/2395ad5b7fb56adc.pdf

• Roar

Je betreffende drukker zal ten eerste zijn profielen beschikbaar moeten stellen. De vraag is nu of deze drukker dit wil en kan…

Ook zijn er bepaalde profielen op de bekende sites te downloaden maar zolang je drukker deze niet gebruikt, zal je pdf nooit en te nimmer certified zijn.

Veel succes.

Groet,

• swifty

Certified is inderdaad wel een vooruitgang. Het is vooral handig als een soort preflighting. Belangrijker is dat er meer duidelijkheid bestaat over de verantwoordelijkheden: wordt er Certified gevraagd en jij levert die dan zou er achteraf geen discussie meer moeten ontstaan. Met de nadruk op zou, want certified is nu ook weer niet heilig en de oplossing voor alles.

Als je gewoon je grafische basiskennis toepast, heb je naar mijn bescheiden mening heel die cPDF niet nodig. Dus braaf je kleurruimte en resolutie controleren, goede fonten gebruiken, je overdrukinstellingen toch nog maar eens nazien en de inktbezetting in de gaten houden.

Certified maak je via pitstop of instant pdf. Helaas zit daar dan ook gelijk het monopolie. Een goed alternatief is PDF/x1,2,3 etc. Vanuit acrobat 8 kun je hier zo mee aan de slag en ik meen mij ook te herinneren dat de profielen voor kranten en magazines (i.e. certified profielen) ook in zitten.

Kortom, heb je goed opgelet op school, dan hoef je niet aan de cPDF. Wil je meer gemak en zekerheid, dan is het de investering waard.