ploegentoeslag

• sita

i.v.m. een conflict met mijn werkgever over ploegentoeslag ben ik erg benieuwd wat een gebruikelijke ploegentoeslag is in de grafische industrie.

Ik weet wat er in de CAO staat (klokurenmatrix) maar er zijn ook “oude afspraken”

Wat krijgen jullie uitbetaald?

alvast bedankt

• De Stanser

Ik kreeg bij mijn vorige werkgever in Deurne 25% ploegentoeslag voor 2-ploegendienst.

Deze werd ook min of meer afgedwongen door de werknemers, omdat hij moeilijk aan personeel kan komen.

• Markus267

Was dat Nies Vouwkartonnage toevallig?

• De Stanser

Ja dat klopt.

De sfeer is er niet echt geweldig (t.o.v. de leiding) en daardoor komen ze ook moeilijk aan personeel.

De meeste drukkers ,stansers en vouwplakkers werken er al lang (10 tot wel 40 jaar) en gaan niet weg i.v.m. redelijk goed salaris en de 25% ploegentoeslag. Overwerk is altijd +50% of + 100%.

Als nieuweling is het soms moeilijk om er tussen te komen.

Reorganisatie (17mensen eruit) gehad i.v.m. verlies van klant, maar tegelijkertijd hadden ze al een nieuwe klant. Dus harder werken, moeilijker vrij krijgen en als je naar de dokter moet, moet je van te voren briefje halen als bewijs.

Ze zijn wantrouwig t.o.v. personeel.

Ook al heb je een naam, je bent daar gewoon een nummer.

• De Baas

Door het hooge ziekteverzuim van “De Stanser” konden zijn collega's altijd voor hem overwerken !!

Nu hij hier weg is en er een goede vervanger voor hem is gevonden is de sfeer sterk verbeterd.

Ook bij zijn nieuwe werkgever is hij al weer weg (aan wie zou dit toch liggen).

• De Stanser

De Stanser werkte gemiddeld per jaar 100 tot wel 250uur over. De andere collega's hadden meestal geen zin of geen tijd. Toen er van een klant minder werk kwam en deze ook weg zou gaan was er bijna geen overwerk meer. Ik ben toen als vrijwilliger aan de gang gegaan bij een voetbalclub, om als leider/trainer mijn kinderen en de rest van het team te begeleiden. Af en toe kwam er nog wel overwerk, maar toen kon ik ook niet meer. Vanaf dat moment deden ze moeilijk: Als je vrij wilde zijn, dan moest je die uren zaterdags inhalen. Je hebt toch snipperuren om op te maken. Toen er door niemand overwerk werd verricht, werden de grotere orders opgespaard , wij moesten de stansmachine instellen en de bedrijfsleider zelf (een broer van de BAAS) werkte deze orders weg op zaterdag.

Ik heb zelf ontslag genomen, omdat ik het daar GEEN 20 jaar meer zou uithouden en ben toen via een uitzendbureau ergens anders gaan werken. Na 3 maanden vond ik een betere baan met een mooier aanbod en ben toen daar gaan werken en dat bevalt me prima. Leuke collega's (had ik bij NIES ook wel een aantal) en ook een prima leiding.

• Stefan Sweers

Waarom gaan jullie op dit forum met modder gooien?

Wat geweest is is geweest en als “de baas” en “de stanser” vinden dat ze er allebei beter van geworden zijn is er toch geen probleem meer.

Aan een verhaal zitten altijd medere kanten.

Mijn kant is:

Ik heb met veel plezier ook hier gewerkt en heb er 8 jaar veel geleerd en mogen leren. De sfeer tussen de collega's onderling was echt top en we werden er zelfs vrienden door. Dat je niet altijd goed op kan schieten met de baas weet iedereen. Het grote nadeel van de baas was dat hij zich te weinig bemoeide met de dagelijkse gang van zaken en alles er om heen zodat de afstand tussen hem en het personeel te groot geworden is.

De weinige uren dat hij fisiek aanwezig was en is, is voor het personeel een onoverkomelijk iets omdat ze het gevoel hadden en hebben dat iedereen er SAMEN de schouders onder moet zetten na een ZWARTE periode in de geschiedenis van het bedrijf. Misschien doet hij wel veel achter de schermen maar hij laat het te weinig zien aan het personeel.

Ik vind het heel jammer dat ik daar weg moest en ben ook kwaad geweest toen ik hoorde dat het een voorbarige reorganisatie was omdat ze niet goed ingeschat hadden wat de eventuele nieuwe klant aan werk en omzet binnen zou brengen.

Het was in het begin verschrikkelijk .UT dat ik weg moest maar ik heb het een plekje kunnen geven.

Ikzelf ben na mijn ontslag aan het werk gegaan bij een handelsdrukkerij in de buurt en ben na een half jaar weer weggegaan bij deze werkgever omdat ik mijn ei niet kwijt kon in de werkzaamheden die ik doen moest. Nu zit ik sinds een half jaar bij mijn huidge werkgever en heb pas geleden promotie gemaakt tot hoofd drukkerij/stanserij/uitbrekerij.

Al met al wil ik zeggen dat tot aan mijn ontslag ik met HEEL veel plezier gewerkt heb hier door de leuke collega's en ik het heel jammer vond dat het zo gelopen is terwijl naar mijn mening dit niet hoefde te gebeuren.

Ik hoop dat “de baas” inziet dat het hebben van een bedrijf meer is als alleen operationele zaken maar er ook een menselijke kant aan zit.

Met vriendelijke groet

Stefan Sweers