photoshop illustratie in quark importeren

• Fiore

Hallo,

Ik heb een photoshop illustatie .psd. Deze wil ik als illustratie importeren in een quark xpress pasport document (PC versie). Alleen geeft hij na dat ik hem wil importeren aan dat hij onleesbaar is. Wie weet hoe ik dit moet doen. Misschien onder een andere extensie opslaan? Hij moet wel van goede kwaliteit blijven om te drukken.

Ik hoor het graag. alvast bedankt voor jullie hulp.

• DTP2

Een soort van veilige standaard is opslaan als .tiff bestand op ware grootte op 300dpi. Hoger hoeft niet en lager is niet echt aan te raden. Als bestandsgrootte een issue is kun je hem ook opslaan als .jpg bestand op ware grootte op 300dpi en dan bijvoorbeeld de compressie op 10 zetten. Maak er wel een cmyk bestand van voor je hem opslaat.

Succes!

• HM2 Grafische Vormgeving

Even reageren op DTP2; opslaan als ,jpg is echt uit den boze bij drukwerk! Niet doen dus want daar is je drukker echt niet blij mee als je dat doet… Gewoon als .tif en als je er een uitknippad in heb staan als .eps.

Verder zou ik even goed nagaan wat je met het beeld gaat doen; ga je het alleen voor dat foldertje gebruiken of ga je het in de toekomst ook nog voor iets groters of kleiners gebruiken (qua formaat bedoel ik), want dan zou ik het beeld gewoon in Quark vergroten (tot max 120%) of verkleinen; dat kan echt geen kwaad.

Nog meer vraagjes? Stel ze gerust want ik ben naast grafisch vormgever ook drukwerkbegeleider.

Hellen

• DTP2

Ben inmiddels zo'n 10 jaar werkzaam als ontwerper/dtp'er/semi-lithograaf/micro- en macromonteur/drukwerkbegeleider en heb zelfs nog wat ervaring achter een pers. Werken met .jpg is helemaal geen probleem als je maar weet wat je doet! Vaak vanuit onwetendheid wordt gereageerd zoals nu gedaan wordt. Ook vanwege de oude Quark maniertjes wordt er vaak zo gereageerd. Zo zou ik ook kunnen zeggen dat een .eps met uitknippad helemaal passé is en gewoon native .psd momenteel de standaard, maar daar kan Quark weer niet goed mee overweg of is daar weer heel laat mee. Zoals ik al zei is een .jpg met weinig compressie geen probleem, maar .tiff de meest veilige optie in Quark. Je origineel ga je als het goed is nooit aanpassen aangezien dit je digitale negatief is. Je kopie bewerk je tot de juiste grootte, resolutie en bijv. eventuele rotatiehoek en plaatst hem dan pas in Quark.

• HM2 Grafische Vormgeving

Je hebt helemaal gelijk; ik ben inmiddels ook al sinds 1989 werkzaam als ontwerper, dtp-er en drukwerkbegeleider bij offset-, flexo- en zeefdrukkerij…), maar aan de vraag kon je zien dat diegene niet echt ervaren was met Quark en ik vind dat je dan meer info moet geven dan alleen .tif als .jpg. Er zijn nog steeds genoeg drukkerijen die .jpg-tjes niet tof vinden vanwege de vele problemen die het kan meegeven. En niet iedereen werk met een kopie van een origineel beeld want krijg je van 1 beeld (onnodig) veel bestandjes. Ieder zijn eigen manier van werken zou ik zeggen…:)