Vlak in Indesign CS1

• Inge (Zld)

Hallo!

Wederom een vraagje in Indesign waar ik nit helemaal uit kom.

In het document heb ik een achtergrond (1 groot beeld), dan heb ik daar over een klein zwart vlak. Daar overheen weer een tweetal beelden met een slagschaduw.

Als ik vanuit Indesign een postscript maak en deze dan door distiller haal, dan zie ik in de pdf een donkerzwart vlak in het zwarte vlak. Ik vind dit erg vreemd. Ik wil er dan ook zeker van zijn dat dit goed gaat met het drukken er van.

Het zwarte vlak bestaat uit 100% zwart en 40% cyaan. Als ik het vlak 100% CMYK maak, dan maakt het ook geen verschil, het donkere gedeelte blijf je zien. Hier een voorbeeld van de pdf (omgezet naar JPG):

Weten jullie een oplossing? Alvast bedankt!!

• HM2 Grafische Vormgeving

Heb je al een print gemaakt van je opmaak? Ik heb als ervaring dat het op het beeldscherm er soms beroerd uitziet, maar als het geprint wordt dan is het beeld ok. Print hem ook even kleurgescheiden uit; wellicht iets met je afvlakking en/of overdruk? Succes!

• Inge (Zld)

Print en kleurgescheiden prints gaven dit vlak ook gewoon aan, durfde het dus niet aan.

Afvlakking heb ik op de hoogste resolutie staan en heb ook meerdere afvlakkingspercentages geprobeert, maar allemaal tevergeefs.

Heb het nu opgelost door geen schaduw te gebruiken. Wel jammer, maar beter dan dat de actie opnieuw moet.

Bedankt voor je reactie!

• Applesab

Hallo Bimmer, dit heb ik ook een keer gehad en in het drukwerk kreeg je inderdaad die rare vlakken ook te zien, de drukker kon het oplossen door de boel wat door te drukken (donkerder dus), zodat het minder op viel. Dit wilde ik echter nooit meer en heb gezocht naar een andere oplossing dan de slagschaduw maar weg te laten… Bij ‘bewerken’ ga je naar ‘voorkeuren’ en kies je voor de optie ‘vormgeving van zwart’.

Het vakje dat aangevinkt staat bij ‘staal overdrukken’ uitschakelen en probeer nu nog eens een pdf te maken. Als het goed is, is het zwarte vlak nu echt zwart en laat de slagschaduw geen rare vlakken meer achter. Succes!

• DTP2

Probeer eens tijdens het aanmaken van je .ps bestand al te kiezen voor afvlakking (bijvoorbeeld gwg2400). Als het goed is gebruik je ook een profiel (zoals bijvoorbeeld SheetCmyk_1v3) waarin ook afvlakking is meegenomen. Als je dan volledig in cmyk waardes werkt zou het normaal gesproken ook weg moeten zijn.