Webpagina gebruiken voor drukwerk

• Jeroen

Hallo,

Binnnenkort ga ik beginnen aan een folder voor bloemen (A3 gevouwen tot A4). Op de folder wil de klant graag een afbeelding van een bepaalde website die ongeveer 20 cm breed moet en ongeveer 20 cm hoog (hoogte is niet zo belangrijk)

Als ik een schermafbeelding maak met shift+appeltje+4 krijg ik een afbeelding van 33 x 33 cm met een dpi van 72. Zet ik dat om naar 300 dpi, dan wordt de afbeelding 7,9 x 7,9 cm. Te klein dus voor drukwerk. Het wordt op deze manier onscherp en ?korreling?. Logisch, want het is een beeldschermafdruk.

Maar weet iemand misschien hoe ik (met een truck) wel een mooie, strakke afbeelding van een internetpagina kan krijgen met hoge resolutie?

Groeten,

Jeroen

• Inge (Zld)

Is het echt een foto of een illustratie? Wat misschien leuk is om te proberen, om in Illustrator CS2 er een vectorenbestand van te maken. Je doet dit door de afbeelding te openen in Illustrator en dan spelen met de functie: ‘Actief overtrekken’. Gewoon lekker spelen en uitproberen. Je kan dan tot leuke resultaten komen.

• Jeroen

Het gaat om de homepage van de volgende site:

www.hortinieuws.nl

Er zitten foto’s, illustraties en tekst in (dat gaat niet werken met ’actief overtrekken’, al is dat inderdaad een heel mooi functie (heb het zelf ook al een aantal keren goed kunnen gebruiken)).

• Inge (Zld)

mmm, moeilijk verhaal, ik dacht dat je alleen een foto van de website moest gebruiken. Ik zou gewoon ook een screendump maken en deze dan vergroten naar 20 cm bij 250 dpi. Dan nog wat filtertjes eroverheen (denk aan, verscherpen, onschep masker etc). Uiteraard krijg je het nooit haarscherp, maar zo wordt het al wel beter. De enige oplossing om het beeld gewoon kleiner op de pagina te plaatsen en uitleggen aan de klant dat het beeld niet groter kan.

• Jeroen

Ja, dat was ik ook al van plan (met die filters en het verhaal dat het beeld maar wat kleiner geplaats moeten worden).

Ik dacht: misschien is er ergens een programma’s die ervoor kan zorgen dat je zo’n internetpagina wel heel scherp en met hoge resolutie kunt krijgen/maken. Je weet maar nooit, er zijn zoveel veel programmaatjes te vinden op internet.

• DTP2

Ja, er zijn wat programma's die dat beweren zoals S-spline of tegenwoordig Photozoom. De kwaliteit van zo'n beeld zal alleen nooit 100% worden.

• Digit@l Xpression

Wellicht kun je hiervan een postscript bestand van maken en dan pdf. Of rechtstreeks pdf met de juiste instellingen natuurlijk.

De pdf kun je dan openen in fotoshop met een hoge resolutie (800 dpi).

• marydad

Misschien een vreemde oplossing, maar in sommige gevallen wel een goed te gebruiken oplossing; print de afbeelding die je nodig hebt uit op 100% en maak met een digitale camera een foto op groot formaat. In photoshop kun je m dan aardig opknappen. Maar als er teksten in staan moet je die er misschien even opnieuw inzetten zodat ze weer mooi scherp zijn.