Betalen voor presentatie

• Reclameburo

Beste mensen,

Wij als reclameburo hebben een presentatie gemaakt voor een bedrijf. Hierbij vroegen ze om voorstellen voor een website, advertentie en een folder.

Achteraf hebben zij dit aan meerdere buro's gevraagd en ze hebben gekozen voor de voorstellen van een ander bedrijf. Omdat wij hier toch veel uren in hebben gestoken voor het bedenken en uitwerken van een campagne, willen zij niet de kosten betalen die wij hebben gemaakt.

Mijn vraag: Is het normaal dat een bedrijf moet betalen voor een presentatie van een reclamecampagne? Wij zijn van mening dat zij wel hiervoor moeten betalen.

• DTP2

Als hier van te voren duidelijke afspraken over gemaakt zijn krijg je dit soort problemen ook niet.

Bij een kleine presentatie kun je vaak het risico nog wel lopen, maar als wij hier bijvoorbeeld echt een complete huisstijl inclusief gevelreclame en fleetmarkings moeten gaan uitwerken gaat dat toch echt tegen uurtarief of vooraf afgesproken prijs. Een deel daarvan zal tijdens het plaatsen van de order weer terugvloeien naar de klant.

Als je geen duidelijke afspraken hebt gemaakt gaat dit een erg vervelend traject worden en eindigt vaak in een gang naar de rechter om te bepalen wie er gelijk heeft en wat redelijk is.

Als je geen goede afspraken gemaakt hebt kun je het een klant bijna niet kwalijk nemen dat ze er ook niet voor willen betalen of dat ze dat in ieder geval proberen.

• Reclameburo

Beste DTP2,

Bedankt voor je reactie.

In het voorafgaande gesprek en tijdens de presentatie hebben wij het er met de klant over gehad. De exacte kosten wisten wij nog niet, dat zouden wij nog uitzoeken, maar de klant was er van bewust dat er voor betaald moest worden.

Nu de klant met een mail komt dat de keuze op ons niet was gevallen en dat zij met een ander buro in zee gaan, hebben wij erop gereageerd dat wij het jammer vonden en dat wij de factuur van de presentatie hun zouden sturen. Daarop reageerde hij:

uiteraard zullen wij geen kosten betalen voor een offerte cq voorstel.

Het gaat toch om ongeveer 14 uur aan werk die door ons is verricht. Zonde om weg te gooien uiteraard.

• DTP2

Als ik dit zo lees is er inderdaad dus wel van te voren aangegeven dat er kosten doorgerekend zouden gaan worden alleen was de hoogte van het bedrag nog niet bekend. In dat geval zou ik gewoon een faktuur sturen en het erop laten aankomen.

• Roar

Sorry DTP2, in dit geval zou ik het er zeker niet op aan laten komen.

Juridisch gezien heb je niets, buiten een mondelinge afspraak dat iets uitgezocht gaat worden. Je hebt totaal geen bevestiging van de klant cq prospect dat de te maken kosten aanvaard worden, zelfs niet mondeling. Het enige wat dit je zal brengen is ergernis, kosten en eventuele negatieve uitstraling naar new-business.

Ik denk dat enige zelfreflektie hier ook op zijn plaats is. Buiten het feit dat ik van mening ben dat gemaakte uren betaald dienen te worden, vind ik dat dit item bij een intakegesprek hoog bovenaan je lijstje behoort te staan. Mocht je vooraf besluiten dat de presentatiekosten niet gefactureerd gaan worden dan moet je er wel heel erg zeker van zijn dat je deze kosten in het totaalprojekt gaat verdienen anders vind ik het persoonlijk een nutteloze aktie. (en ik realiseer me dat 100% zekerheid vooraf niet geboden wordt)

…………

• Reclameburo

Bedankt voor jullie reacties.

Het zou toch eigenlijk gek zijn als je niks hoeft te betalen voor een presentatie. Dat zou lekker makkelijk zijn… Je laat gewoon 30 reclameburo's een campagne verzinnen en uitwerken en dan mooi gratis een campagne uitzoeken. Het is toch logisch dat je voor deze ‘diensten’ moet betalen toch?

Nee, ik vind het niet meer dan logisch dat er voor betaald moet worden. Als je 5 kunstenaars/schilders op het Leidseplein aanspreekt en afspreekt dat hun alle 5 een portret van mij maken en diegene die ik mooi vind betaal ik alleen, dan trapt niemand daar in lijkt mij…

Ik ga mij nog eens verdiepen in onze algemene voorwaarden en onze advocaat om advies vragen.

• Rob

Zoiets heet een pitch.

Daar worden (bijna) altijd meerdere buro's voor gevraagd. Doe je het het best,krijg je de klant. Zo werkt dat nu eenmaal.

Verdienen doe je pas als de klant binnen is.

• Inge (Zld)

Maar moet zoiets niet aangekondigd worden?

• aw

belachelijk hoor.

Het is inderdaad een manier om meerdere vormgevers een ontwerpvoorstel te laten maken en op basis daarvan een opdracht te verstrekken.

Maar bij de aanvraag van de offerte/het ontwerp hoort de opdrachtgever te vermelden of het betaald is en daarnaast is het gebruikelijk te vermelden dat er meerdere bedrijven(vormgevers) een voorstel indienen.

Verder vind ik het ook niet netjes dat jullie ontwerp wordt afgekeurd en dit door middel van een mailtje wordt gemeld.

Als je er zoveel tijd aan hebt besteed kan die klant toch op zijn minst even bellen en uitleggen wat de redenen waren voor het afwijzen van het ontwerp……