transparante illustratorpenselen

• Vormgever

Viel me gister eigenlijk pas op, maar als ik penselen als “waterverf” of “lichtgrijze inkten” e.d. gebruik in CS dan zijn ze iets transparant. Een kleurvlak die ik er dan b.v. nog onder een penseelkrabbel staan. Het penseel krijgt bij die overlappingen dan een mengkleur. Op zich wel mooi. Omdat het b.v. ook “waterverf” is of “verdunde inkt” waar je mee tekent. Maar kan ik ergens die transparantheid ook bij zo'n penseel uitschakelen? Omdat het ook dezelfde standaardpenselen zijn als bij b.v. Illustrator 8, die die transparantie uiteraard niet hadden. Nu kan ik b.v. wel voor “flatten transparancy” kiezen en dan niet het “keep alpha transparancy” hokje aanvinken om geen mengkleuren bij overlappingen te krijgen, maar dan zet tie gelijk een penseelpad om naar omtrekken. Ik zou het liefst ergens aan kunnen vinken of ik bij het gebruik van een bepaald penseel kan kiezen om het wel of niet iets transparant te maken. Zie het in CS1 in ieder geval niet bij de brushoptions staan. Of misschien kan ik het ergens dan wel transparancy flattenen, maar dan met behoud van het penseelpad?

• Vormgever

Dit is wat ik krijg te zien:

http://img259.imageshack.us/img259/5005/transparantfs7.jpg

Alle drie penselen staan standaard in het penselenpalet. De buitenste worden licht transparant (en hebben in het palet als icoontje een grijze kleur). De middelste is een zwart penseel welke ik een gele penseelkleur heb gegeven. Die is niet transparant.

Krijgen jullie dit ook?