jpeg naar drukformaat

• wanda

Kan iemand mij vertellen in wat voor formaat ik een jpeg het beste om kan zetten om het toch nog redelijk gedrukt te krijgen? En welk programma ik daar het beste voor kan gebruiken ? Gaat om 2 logo's en degene voor wie het is heeft het alleen in jpeg.

• MacRonald

Voor bitmaps (dus ook JPG's) kun je het beste 300 dpi aanhouden. Maar dat kan gewoon in Photoshop. Toch is een JPG niet handig omdat die altijd full-color is, en meestal niet scherp.

• DTP2

Als je weet wat je doet is werken met jpg niets mis mee. Alleen zijn aangeleverde jpg bestanden vaak niet van een dergelijk goede kwaliteit dat het met drukken een succes wordt. Uitzonderingen daar gelaten uiteraard. Als je niet heel goed weet wat je doet is het meest veilig om ze om te zetten naar een cmyk tiff op 300dpi ware grootte en daarmee verder te werken. Is de jpg van een te lage kwaliteit kan die 300dpi echter wel onnodig/overdreven zijn. Is het echter geen optie om de logo's na te tekenen en dus te vectorizeren voor je klant? Op die manier heb jij en je klant het logo zodat het altijd en overal haarscherp afgedrukt kan worden.

• Wanda

Bedankt voor jullie reacties. In dit geval gaat het om een particulier die een affiche wil voor een benefiet concert. Hij is dj en doet het belangeloos. Gaat dus met gesloten portemonnee, ik doe het dus ook gratis. Hij heeft zelf een logo maar dat is op zijn site, dus beeldscherm kwaliteit en een logo voor het goede doel. Om de kosten laag te houden wordt het een 2 kleuren affiche. Beide logo's helaas op jpg en iets van 90 dpi op vrij klein formaat. logo's hoeven ook niet supergroot op het affiche maar moeten wel redelijk duidelijk te zien zijn. Affiche wordt of A3 of A2, is hij nog niet helemaal over uit.

• DTP2

Dat is duidelijk een logo waarvan de kwaliteit te slecht is voor drukwerk en er dus ook zeker niet goed uit gaat komen.

• Wanda

Thanx, had ik al min of meer verwacht. Zal kijken of hij een origineel heeft in een een of ander computer programma of eventueel op papier zodat ik het kan scannen.

• Inge (Zld)

Kun je het logo niet gewoon even namaken in illustrator? Ik ken het logo niet, dus weet niet hoe complex deze is.

• DTP2

Is verre van ideaal, maar allicht beter dan een logo'tje van internet. Gaat het niet om een bedrijf? Die hebben vaak drukwerk en dan is er dus ook een drukker met het logo. Of als hij/zij het logo op een site heeft staan moet daar ook een digitaal bestand van zijn. Is hier niet aan te komen?

• Wanda

Bedankt. Ik ga inderdaad eerst proberen of ik de originele logo's te pakken kan krijgen. Maar dat moet via degene die het benefiet organiseert. Ik heb hem uitgelegd waarom het belangrijk is dat ik de originele logo's krijg. Maar de meeste mensen denken dat als het er goed uitziet op beeldscherm het gedrukt kan worden. Als dit niet lukt is het zo goed mogelijk namaken een goed alternatief denk ik.

• hot 'nSWEET

Kijk anders eens op onderstaande site of je daar het logo kan vinden

ik heb er zelf al een hoop tijd mee bespaard!

http://www.brandsoftheworld.com

Succes!