Bestanden gestolen

• Hendrik

Het volgende is gebeurt;

Ik besteed drukwerk van een van mijn klanten uit bij Drukkerij Romein in Etten-Leur

Mondeling wordt natuurlijk afgesproken geen contact met mijn klant op te nemen.

Echter, wat blijkt ze al snel met elkaar in contact gekomen en heeft zo mijn klant overgenomen. Tot zover uitermate vervelend, maar waar het pas echt vervelend wordt is als blijkt dat deze drukkerij MIJN aangeleverde bestanden gebruikt om deze klant binnen te halen.

Immers hij kon supersnel leveren.

Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Mijn klant is ook nog eens boos op mij omdat hij “te veel heeft betaald”zoals hij dat noemt.

• DTP2

Ten eerste was die klant volledig vrijwillig klant bij jou en heeft niemand ze gedwongen.

Ten tweede moet jouw schoorsteen ook roken en maak je uiteraard winst. Dachten ze dat je het gratis deed? Of jouw winst extreem hoog was weet ik niet, maar dan eigenlijk nog is dat hun eigen beslissing geweest.

Ten derde mogen ze ook hand in eigen boezem steken, aangezien je als bedrijf of particulier altijd een actief inkoopbeleid moet blijven voeren.

Als je heel erg zeker weet dat jouw bestanden gebruikt zijn moet je direct informatie inwinnen bij een advocaat (eventueel eerste gratis gesprek aanvragen om haalbaarheid te toetsen) aangezien er op alle door jou ontworpen bestanden copyright zit tenzij er een duidelijke en uitdrukkelijke schriftelijke overeenkomst met die klant is dat zij eigenaar zijn van de bestanden en ontwerpen. Dit is nooit standaard het geval. Zelf brieven gaan sturen met eisen of kosten e.d. die niet gebaseerd zijn op wat je wettelijk mag en moet maken je eventuele zaak alleen maar zwakker.

Succes in ieder geval en laat even voor anderen die in hetzelfde schuitje zitten of komen weten wat er gaat gebeuren en hoe het afloopt.

• Hendrik

He Dtp; bedankt voor je reactie,

Ik heb inmiddels ook contact gehad met een advocaat en mijn verzekering DAS

de verzekering geeft aan dat gevallen over intulectueel eigendom niet gedekt is..

Tja.. als t regent…

Maar volgens de advocaat moet er nu dus een procedure komen over het vaststellen van de schade.

Of dat zinvol is gezien de te maken processkosten?

ik denk nu van niet maar wellicht in de toekomst.

Zijn advies voor volgende opdrachten, en dus wellicht ook voor jullie;

doe een opdracht schriftelijk en neem daarin ook de afspraak op dat de drukkerij geen contact mag opnemen met jouw klant, nog dat hij de bv 1ste 2 jaar geen opdrachten aanneemt van deze klant, dit op straffe van een fikse boete.

Er schijnt standaard zo'n contract te zijn , als ik heb gevonden zal ik het doorgeven.

Dit zijn echt super vervelende zaken en kosten je veel energie.

ik zoek ook min of meer een manier om dit op een goede manier aan de kaak te stellen. lieft publiekelijk, soort waarschuwing tegen dit soort bedrijven -blacklist ofzo?-

• DTP2

Let wel op. Zo'n contract is leuk, maar ondanks dat als twee partijen iets ondertekenen dient het wel gebaseerd te zijn op de wet. Kortom, je kan best een bedrag vaststellen als boete, maar als de andere partij dat in geval van problemen aanvecht kan je alsnog naast de pot p… Maar het is wel beter dan helemaal niets te regelen. Ik heb dit zelf meegemaakt en achteraf de schade berekend. De schade heb ik grotendeels wel gekregen, maar de boete niet omdat die niet rechtsgeldig bleek.

Wat wel erg belangrijk is is dat je vooraf duidelijk naar je klant aangeeft dat het eventuele logo of huisstijl standaard geen eigendom is maar onder jouw copyright valt. Ze betalen slechts jouw uren om het te maken. Als zij het willen hebben om naar iemand anders te gaan dient er een vooraf overeengekomen bedrag voor betaald te worden waarna jij afstand doet van je copyrights. Deze duidelijke overeenkomst maakt een eventuele zaak sterker, omdat je je klant van te voren duidelijk hebt ingelicht.

Dit aan de kaak stellen is moeilijk. Zeker als er ook geen uitspraak van de rechter is in het geval van problemen. Je kan namelijk weer voor laster of inkomstenderving terug aangepakt worden.

Nogmaals als je advocaat denkt dat je een goede kans maakt en je wint uiteindelijk worden eventuele proceskosten door de tegenpartij betaald.

• wanda

Ik lees net met verbazing wat je is overkomen.

In tegenstelling tot wat die advocaat zegt heb je volgens mij altijd auteursrecht over iets dat je maakt. Dat ontstaat automatisch op het moment dat je het maakt. Net zo al een muzikant die een lied schrijft mag ook niet iedereen dat opeens uit gaan brengen. Ga eens naar de site voor Bno (bond nederlands ontwerpers) , ook al ben je geen lid dan kun je toch aardig wat info op die site vinden. Ook fnv Kiem heeft misschien wel wat info. Succes.

• wanda

correctie, BNO is beroepsvereniging Nederlandse ontwerpers. google ook eens naar Beeldrecht. Dat is ook een vereniging die auteursrecht van oa grafisch vormgevers beschermd en er info over heeft.

• Hendrik

Hai Wanda,

Dit contract is ook niet om te bewijzen dat je auteur bent maar om de boete vast te stellen.

Doe je dit niet dan moet je de aantoonbare schade gaan bewijzen en dat is vaak moeilijk en langdurig.

zo'n contract wordt door beide partijen ondertekend en is niet makkelijk aanvechtbaar

Op het moment van tekenen daat hij nl accoord (ook met de boete)

• DTP2

Auteursrecht zit op alles wat je schrijft, fotografeert, tekent en ontwerpt. Dit is wel overdraagbaar bijvoorbeeld door middel van betaling en een schriftelijke verklaring. Echter scheppingsrecht is iets wat je altijd hebt, houdt en is nooit overdraagbaar.

Ieder contract tussen partijen kan aangevochten worden. Als het niet gebaseerd is op wat wettelijk is toegestaan en absurde eisen bevat maakt de kans zelfs achteraf nog groot dat het ontbonden wordt door een rechter.

• Wanda

Heb ik het dan niet helemaal goed begrepen ?? De drukker is toch met jou ontwerp, dat hij inmiddels digitaal, met die klant aan de haal gegaan. Dan jat hij dus jou werk waar jij wettelijk auteursrecht op hebt. Ook als dat niet zwart op wit staat. Auteursrecht ontstaat automatisch, zoals DTP 2 ook uitlegt. Je kunt je ontwerp wel overdragen aan je klant, maar dat leg je dan vast in een contract. Hij mag het dan alleen gebruiken voor het doel waar het voor ontworpen is. Dat bepaalt nml ook de prijs. Als ik jou goed begrepen heb heb je je auteursrecht van jou ontwerp niet schriftelijk overgedragen. Dus mag een derde er niet mee vandoor gaan want je ontwerp is automatisch wettelijk beschermt. Al vanaf je eerste schets.

• Oscar F1

Volgens mij hoef je dit soort dingen niet op schrift te stellen.

Die drukker weet dondersgoed waar hij mee bezig is.

Ik zou er even heen gaan en al je digitale bestanden en eventuele kopieen terug vragen.

Die klant die jou te duur vind heeft gelijk,

je heb immers niet goed uitgelegd wat jou inbreng is en waarom dat tijd en geld kost.

Die drukker zou ik NOOIT meer naar toe gaan

en al je relaties waarschuwen voor zijn praktijken.

Als ik ( fotograaf ) direct voor en klant ga werken die altijd via een reklameburo of

via een ontwerper bij mij komt,

dan bel ik eerst die ontwerper of dat buro op.

Zoiets moeten ze niet van een ander horen,

en als ze het niet goed vinden moet je daar mee instemmen.

Je loyalitiet kan maar bij een parij liggen,

en als je bij iedereen open kaart speelt krijg je nooit problemen.