drukken grote formaten + juiste resolutie

• jerry

hoi allemaal,

Hm.. net gestart als dtp-er en nu al in de problemen met mijn very first job. Wat speelt er? Voor een beurs moet ik een grote poster ontwerpen met de afmeting 300,8 x 229,2 cm. Ik heb van mijn opdrachtgever enkele plaatjes (bijv. 1100x900px) meegekregen die het sfeerbeeld kunnen zijn van die poster. Eitje toch?

Ik krijg nu te maken met een resolutieprobleem. Ik weet dat op schermresolutie 72dpi bij een uitvergroting het originele scherpe beeld verloren gaat naar iets wazigs. Terwijl ik voor die grote afmeting toch scherp beeld wil… Dus 300dpi voor de drukker, maar mijn vragen nu zijn hoe nu verder??

1) In welke programma kan ik het beste werken? Is dat Indesign, Illustrator of Photoshop?

2) Een vriendin van me vertelde me dat ze zo'n document altijd in Indesign maakt, maar moet het dan wel kleiner maken, in dit geval 1/3 van de werkelijke grootte…?? Deze info moet dan niet worden vergeten door te geven aan de printer. Maar eh.. hoe doe ik dat dan? Ze zegt dat ze dan van daaruit exporteert naar pdf formaat met daarbij een 3 mm overlap, dus 9mm…..uhhh….??

3) moet ik misschien de drukker die straks die poster of panelen gaat printen vragen wat de minimale resolutie moet/mag zijn van het beeld? Ik weet dat de panelen bij de drukker worden geplot, dus dan moet de resolutie toch anders zijn dan bij drukwerk?

4) ik heb het idee dat aanpassen van de resolutie niet veel zin heeft omdat het daar niet veel beter van wordt…heb het wel geprobeerd maar zonder succes…

Iemand die mij misschien kan helpen hiermee?

alvast bedankt,

Jerry

• MacRonald

Jerry. Je gaat eigenlijk veeeeel te serieus in op de details. De volgende werkwijze is de goede;

- Open de gebruikte afbeeldingen in Photoshop bewerk ze totdat die naar je zin zijn, en sla ze op met behoud van resolutie (bijvoorbeeld als CMYK TIF). Ga niet knoeien met resolutie verhogen o.i.d. want dat heeft geen enkele zin.

- Doe de opmaak compleet in InDesign, en plaats die afbeeldingen zoals ze zijn. InDesign kan makkelijk tot 5 meter opmaken.

- Als laatste maak je er een PDF van met snijtekens en voldoende afloop, met behoud van resoluties (dus geen downsampling)

Wat hier uit voort komt is het maximale dat je eruit kunt krijgen.

Vereiste is natuurlijk wel dat de afbeeldingen van behoorlijke kwaliteit zijn, maar dat is snel te zien als je even inzoomt.

Verkijk je niet op resoluties, en vergelijk vooral geen dpi's van huisstijldrukwerk met bijvoorbeeld posters.

Even contact opnemen met de drukker kan natuurlijk geen kwaad. Maar mocht het niet lukken; ik print/druk dagelijks van alles van groot tot klein, neem anders even contact op.

• DTP2

Posters van een dergelijke grootte zijn inderdaad in geen enkel opzicht te vergelijken t.o.v. conventioneel drukwerk.

Je kan inderdaad zoals MacRonald zegt in InDesign op ware grootte werken in dit geval. Deze grootte kan InDesign nog makkelijk aan. Ik persoonlijk werk graag met Illustrator. Aangezien die niet heel groot kan werk ik daarin vaak op 10% en als mijn eindresolutie dan 50dpi moet zijn werk ik dus op 500dpi op 10%. Moet het op ware grootte 150 dpi worden is dat dus 1500dpi op 10% voor mijn bitmapafbeeldingen.

Overlap is altijd handig. Nooit onnodig. Een paar mm (3 = dus ok) rondom is voldoende. Deze ruimte wordt straks door de snijtekens in je pdf gemarkeerd (als je je pdf goed uitvoert tenminste). Dit ziet de drukker/printer direct en begrijpen ze normaal direct. Mochten zij die niet willen halen ze die er zelf wel af alsook je overlap.

Werk wel in 1 en dezelfde kleurmodus. Bedenk dit van te voren. Vaak is RGB geen probleem voor dergelijke printers en voor behoud van zo groot mogelijk kleurbereik vaak zelfs beter. De rip van de printer rekent het dan om naar (meestal) 6 kleuren inkt. Door zelf al om te zetten naar CMYK hak je direct al een groot deel van het kleurbereik af wat misschien wel geprint had kunnen worden. PMS-kleuren kun je dan nog wel gebruiken in combinatie met RGB aangezien die behouden blijven en vaak apart omgerekend worden in de rips die over het algemeen Pantone-certified zijn.

Ja, vraag zeker je drukker om de resolutie. Ik werk zelf met een plotter die jouw posters makkelijk in 1 keer uitspuugt en werk soms zelfs maar op 50dpi op ware grootte. Andere keren weer op 150 maar eigenlijk nooit hoger dan dat. Ligt aan het eindgebruik/doel van de print en de opdruk (alleen foto's wat lager en bij teksten vaak iets hoger bijvoorbeeld). Het mooie is dat als je zelf logo's en teksten plaatst als vectoren dat die bij de juiste uitvoer naar pdf behouden blijven als vector.

Er zijn wel degelijk programma's die beter zijn dan Photoshop om je beelden op te blazen en daarbij een zo hoog mogelijke kwaliteit te krijgen. Zo'n programma is Photozoom Pro. Die haalt vaak uitzonderlijke resultaten. Ik ben er in ieder geval erg tevreden over en sta keer op keer verbaasd van de kwaliteit.

Vraag ook de voorkeur van uitvoer aan je drukker. Wellicht dat hij gewoon je InDesign bestand wil hebben en die zelf uitvoert naar de rip. Anders kunnen ze vaak wel de juiste pdf-instellingen opgeven.

Veel succes en ook voor mij hetzelfde; Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.

• jerry

Hallo heren!!

Superbedankt voor jullie reactie. In weet ieder geval in grote lijnen wat ik doen moet (denk ik).

MacRonald: althans het bewerken in Photoshop zal geen problemen opleveren, maar de afbeeldingen CMYK TIFF plaatsen in Indesign…. daar kom ik vgl mij al in de knel, ik maak dus een nieuw document op, en voer bij de afmetingen de waarden 300,8 x 229,2 cm, en via Place plaats ik het in Photoshop gemaakte document, waarbij ik deze ook nog vergroot via scale… en dan heb ik het? Daarna naar PDF….en de drukker weet dus deze uit te printen?

Ik voel dat ik hem nog niet helemaal heb… wellicht kan ik je hulp wel gebruiken als het drukken in zicht komt.

DTP2: het hele RGB verhaal en ook het drukkersverhaal was mij onbekend, ben ik nu weer iets wijzer van geworden.

nogmaals dank,

Jerry.

• MacRonald

Jerry. Inderdaad is dat de manier van werken. Controleer wel even je PDF voordat hij de deur uit gaat.

Het feit dat het RGB/CMYK verhaal nieuw voor je is is geen goede ontwikkeling, vooral omdat dat les 1 grafisch technisch ontwerp is. Ik zou me daar zeker in verdiepen voordat je daar geheid een keer de mist mee in gaat. Let vooral ook op dat je het kleurbeheer in je programma's op orde is (als je zeker wilt zijn van de kleuruitvoer).