hoi allemaal,
Hm.. net gestart als dtp-er en nu al in de problemen met mijn very first job. Wat speelt er? Voor een beurs moet ik een grote poster ontwerpen met de afmeting 300,8 x 229,2 cm. Ik heb van mijn opdrachtgever enkele plaatjes (bijv. 1100x900px) meegekregen die het sfeerbeeld kunnen zijn van die poster. Eitje toch?
Ik krijg nu te maken met een resolutieprobleem. Ik weet dat op schermresolutie 72dpi bij een uitvergroting het originele scherpe beeld verloren gaat naar iets wazigs. Terwijl ik voor die grote afmeting toch scherp beeld wil… Dus 300dpi voor de drukker, maar mijn vragen nu zijn hoe nu verder??
1) In welke programma kan ik het beste werken? Is dat Indesign, Illustrator of Photoshop?
2) Een vriendin van me vertelde me dat ze zo'n document altijd in Indesign maakt, maar moet het dan wel kleiner maken, in dit geval 1/3 van de werkelijke grootte…?? Deze info moet dan niet worden vergeten door te geven aan de printer. Maar eh.. hoe doe ik dat dan? Ze zegt dat ze dan van daaruit exporteert naar pdf formaat met daarbij een 3 mm overlap, dus 9mm…..uhhh….??
3) moet ik misschien de drukker die straks die poster of panelen gaat printen vragen wat de minimale resolutie moet/mag zijn van het beeld? Ik weet dat de panelen bij de drukker worden geplot, dus dan moet de resolutie toch anders zijn dan bij drukwerk?
4) ik heb het idee dat aanpassen van de resolutie niet veel zin heeft omdat het daar niet veel beter van wordt…heb het wel geprobeerd maar zonder succes…
Iemand die mij misschien kan helpen hiermee?
alvast bedankt,
Jerry