groot formaat afbeeldingen

• jeffrey

hoi allemaal

Ik probeer een groot formaat poster (300,8 x 229,2 cm) te printen. Het probleem is dat de fotodrukker, de afbeelding op minstens 100dpi op werkelijke grootte aangeleverd wil hebben. Maar ik heb alleen maar kleine plaatjes met als gevolg dat ze bij zo'n groot formaat helemaal uitgerekt worden.

Wat ik me afvraag is, zijn er ergens groot formaat afbeeldingen, foto's pics te krijgen, die uiteindelijk wel op 100 dpi komen bij de afmeting 300,8 x 229,2 cm?

• DTP2

Nee, op dat formaat is er niets gratis te krijgen en zelfs betaald zul je het moeten opblazen naar die afmetingen. Je kunt je beelden zelf digitaal schieten of aanschaffen op een stockfotosite en dan bijvoorbeeld met Photoshop of Photozoom Pro opblazen naar de door jou genoemde formaten. Ik ben zelf zo'n bedrijf die grootformaat print en heb hier dagelijks mee te maken.

Kleine plaatjes van internet zijn nooit goed genoeg voor grootformaat.

• jeffrey

Dus…

* of ik schiet ze zelf digitaal, kom ik dan wel aan een goede hoeveelheid resolutie waardoor ik de 100 dpi haal bij afmeting…

* gebruik Photozoom Pro voor opblazen (In Photoshop kan dat toch niet? gaat toch ook ten koste van beeldkwaliteit?)

Als jij zelf zo'n bedrijf bent die grootformaat print, hoe krijg jij dan de afbeeldingen aangeleverd. Volgens bovenstaande?

Ik zoek dus nu een oplossing om een afbeelding in de poster van zo'n groot formaat zo helder mogelijk te krijgen….

• DTP2

Als je zelf met een fatsoenlijke digitale camera beelden schiet kun je het vaak heel aardig opblazen omdat het aantal pixels dan al veel hoger ligt dan wat je van internet plukt.

Photozoom Pro is een mooi programma voor het opblazen van beelden en daarbij herrekenen van de pixels. Geef dit programma een goed beeld en het komt er ook goed uit. Geef dit programma een middelmatig beeld en het zal nooit mooier worden. Bedenk zelf maar wat er met een slecht beeld gebeurt.

In Photoshop zijn er wat trucken om te vergroten (steeds per max. 10%) maar dit zal nooit een vergelijkbaar beeld opleveren zoals Photozoom dat kan. Is dus ook geen aanrader.

Wij schieten zelf beelden, laten ze door een fotograaf maken, kopen ze bij een stockfotosite of stellen bepaalde eisen aan de klant qua aanleveren. Mochten ze beelden aanleveren die niet voldoende zijn of we mogen er geen geld aan uitgeven dan leggen we duidelijk vast dat de kwaliteit niet 100% gaat zijn vwb het beeld.

Shit in is shit out zullen we maar zeggen.

• jeffrey

hmm….foto's van een stockfotosite zeg je he…?

Heel toevallig heeft mijn werkgever zo'n foto van zo'n stockfoto site gehaald. En dan zou je moeten denken dat deze toch echt wel goed genoeg moet zijn… maar daar ging de drukker niet mee akkoord….

Daarom zit ik nu een beetje vast. Misschien is het ongebruikelijk dat ik je dit nu vraag, maar… zou jij dit beeld eventueel ook kunnen beoordelen? misschien dat ik het je kan toesturen…hetzij via mail of ftp? Omdat je regelmatig op groot formaat print, zou ik dat extra kunnen waarderen, misschien helpt dit mij en mijn werkgever wat op weg.. want we zitten toch echt vast nu haha..

alvast bedankt,

• DTP2

Ja, ook op stockfotosites kun je wel eens stuklopen of je hebt een te kleine versie aangeschaft.

No problemo. Ik heb je even een mail gestuurd waarnaar je het kan mailen ter beoordeling.