wat is een DTPer

• Alexander Vargas

Hoi, nieuw in het land, en zou heel graag willen weten wat is het precies dat een DTPer doet ?

Ik eigenlijk ben een 3-D designer/tekenaar met vectorworks, dus voor architektuur.Maar Ik heb een werk aanbod gekregen om DTP werk te doen, maar Ik

weet niet wat dit is.Help iemand !!!

Alvast bedant,

Alex.

• DTP2

Als je niet exact weet wat het is kun je er dus ook je werk niet van maken. Lijkt mij dat als je de benodigde kennis al hebt je de term ook wel bekend zou zijn.

Een dtp'er is de techneut/creatieveling die alle voorkomende werkzaamheden uitvoert doe het mogelijk maken om een uiting (huisstijl, brochures, belettering, printwerk) te kunnen drukken, printen, plotten afwerken, belichten of wat dan al niet meer. Je gebruikt daarvoor voornamelijk de Adobe Creative Suite of eventueel Quark XPress en bent volledig op de hoogte van colourmanagement en de laatste technieken m.b.t. cPDF.

• MacRonald

Een goede DTP'er hoort diepgaande kennis te hebben van actuele grafische ontwikkelingen, druktechnieken en de programma's om druk/printwerk netjes voor te bereiden. Dit is niet in een week aangeleerd. Een beetje DTP'er wordt ook geacht hier en daar de creatieveling uit te hangen, maar bedenk wel dat het niks te maken heeft met 3D o.i.d. Als ik jou was zou ik eens een dagje meelopen op de lokatie waar je het aanbod hebt gekregen, want je zegt “ik weet niet wat het is”, en dat is wel heel weinig.

Wil je ervoor klaargestoomd worden dan kan ik je aanraden een opleiding via het GOC te doen.

• joachim

Als je designer bent (wat ik overigens een beetje een vies woord vind, maar goed) kun je misschien beter mikken op een baan als grafisch vormgever of grafisch ontwerper. Daarnaast ligt het er erg aan hoe snel je dingen oppikt, ik vind het zelf niet zo bijster interessant hoeveel technische bagage iemand heeft, maar meer of iemand inzicht en een gezonde werklust heeft. Want eerlijk is eerlijk, dat zul je nodig hebben, dtp-en is een erg ingewikkeld vak. écht goeie dtp-ers zijn dan ook zeldzaam.

succes met je beslissing!

Joachim

• Pietje, meneer...

Een hoop arrogante reactie's zeg. Ik was vele jaren bezig met websites, photoshop en illustrater toen ik pas te weten kwam wat dtp'er betekent, namelijk DeskTop Publisher. Als je ontwerpt voor het oog (dus niet machine of zo) en je doet dat met de computer, ben je dtp'er. Het hangt er dus helemaal van af of je de computer gebruikt voor je 3d design, en wat voor dtp er gevraagd wordt. Loopt nogal uiteen in functie-eisen (veel of weinig technisch, veel of weinig creatief enz.)