Crash Apple iMac Intel Core 2!?

• Jeroen

Gisterenavond kreeg ik de schrik van mijn leven! Mijn iMac Intel Core 2 machine vertoonde iets heel vreemds, iets wat ik nog nooit eerder heb gezien. Van bovenaf verscheen er een soort gordijn (donkerder beeld) wat zich naar beneden liet glijden totdat het hele beeld donker gevuld was. Hierna kreeg ik de melding in diverse talen dat de machine op nieuw moest worden opgestart door de ?startknop? aan de achterzijde van de machine even ingedrukt te houden. Nu starte de machine inderdaad weer op en eenmaal ingelogd kreeg ik de melding dat MacOSX overwachts was gestopt en kreeg ik de vraag of ik dit naar Apple wilde sturen. Heb ik gedaan.

Maar mijn vragen zijn: wat is dit? Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Wat is hieraan te doen? Of kan het geen kwaad en is het waarschijnlijk éénmalig?

Groeten,

Jeroen

• DTP2

Zoiets heet een kernel panic en zolang dit 1 keer gebeurd is er op zich nog helemaal niets aan de hand. Kan een keer gebeuren. De meeste Windowsgebruikers hebben dit dagelijks en die vinden het zelfs normaal.

Zodra dit vaker gaat gebeuren kun je misschien van de installatie dvd eens wat test draaien om te kijken of er iets ernstigs aan de hand is. Een keer schijfpermissies herstellen mag altijd en kan nooit kwaad. Ook je systeem een keer een nachtje aan laten staan is goed, aangezien OS X dan onderhoudstaken gaat uitvoeren.

• Jeroen

Ok bedankt DTP2!

Ga nu hopen dat het bij die ene keer blijft, maar ik wil wel mijn systeem een keer een nachtje aan laten staan om de onderhoudstaken te laten uitvoeren. Maar daar hoef ik verder dus niets voor te doen? Dit gaat altijd automatisch? Dat is dan zeker ergens ingesteld?

Over die installatie DVD: is dit makkelijk te doen (zo’n test draaien). Gewoon de instructies opvolgen? Of werkt dat anders? En waarneer ik een keer mijn schijfpermissies laat herstellen, heeft dit dan ook gevolgen voor mijn (instellingen van) softwareprogramma’s?

• DTP2

Die onderhoudstaken worden dan inderdaad automatisch uitgevoerd. Er is ook een programma genaamd MacJanitor die je het op ieder gewenst moment kan laten doen, maar zoals gezegd, een nachtje aan doet wonderen.

Op je installatiedvd staat een hardwaretest en is inderdaad gewoon een kwestie van de stappen volgen.

Schijfpermissies herstellen is vrij belangrijk voor je systeem en kan veel fouten voorkomen en soms oplossen. Nee, er wordt niets aan je instellingen gedaan. Eigenlijk is het zelfs het beste voor en na iedere softwareupdate van OS X en bijbehorende software zo'n permissieherstel te doen. Is gewoon onderhoud van je systeem.

Op de volgende site kun je alles lezen over wat ik hierboven heb beschreven met screenshots en al.

http://www.macmiep.nl/14xproblemen.html

Is een echte aanrader!

Succes!

• Jeroen

Dank je wel DTP2! Ik wil nog lang plezier van mijn iMac hebben en zal dus al je tips opvolgen om mijn iMac goed te onderhouden!

Groeten,

Jeroen