kosten opmaak

• Jim

Binnenkort krijgen wij wellicht een opdracht om een tijdschrift op te maken. Nu doen wij veel maar hebben nog nooit een heel tijdschrift opgemaakt.

De magazine krijgt geen moeilijke opmaak, het is door de hele magazine een beetje hetzelfde veel interviews met beelden. Wat tijd betreft de tijd schat ik ongeveer 60 uur nodig ben, dan ga ik ervan uit dat de klant het beeldmateriaal en teksten digitaal aanleverd. Het worden ongeveer 70 pagina's. Wat wordt gemiddeld gerekend voor het opmaken van een magazine gerekend? Ik zelf denk dat ik het kan doen voor tegen de 2000 euro excl btw? Is dit een redelijk bedrag of ben ik dan aan de lage of hoge kant? Ik heb geen flauw idee en wil graag de klant een offerte geven die niet teveel zal afwijken van andere aanbieders.

• Bimmer E46

Wij maken ook veel tijdschriften en wij berekenen meestal een vaste paginaprijs. Als er dus een volgend magazine komt, dan weet de klant en jij, waar jullie aan toe zijn.

Denk bijvoorbeeld aan 30 a 40 euro per pagina, dus 2100 a 2800. Dit zou een goede prijs zijn denk ik. Als je de opdracht graag wil, dan kun je wel lager zitten, het is maar net wat je uurprijs is, maar volgens jouw berekening is dat nu 33 euro per uur. Vind ik zelf aan de lage kant als je een goede vormgever/dtp-er bent.

p.s.: Een tijdschrift kan eigenlijk nooit 70 pagina's zijn. Het is dan of 68 of 72 ;)

Maar dat begrijp je zelf ook wel.

• Jim

Kijk hier kan ik wat mee. Vemoedelijk worden het 64 pagina's maar 68 of 72 kan ook heel goed. 35 euro per pagina lijkt mij dan redelijk, dat zullen we er dan maar eens van gaan maken. Het werk zal de eerste keer ook tijd vergen de vormgeving en het zetten de pagina stramien linker en rechter, is dat 1 keer rond dan zal de volgende editie beduidend sneller gaan.

Het ligt natuurlijk ook aan het aanleveren van het beeldmateriaal. Mocht je nog tips hebben waar we op moeten letten, dan horen we het graag. Een contract opzetten lijkt mij het handigst, is het gebruikelijk dat de source ook naar de klant gaat? Dat doen we het handels drukwerk namelijk niet snel. Voor een magazine kan ik mij voorstellen dat we dan later ook nog zo'n flippage webapplicatie zullen gaan bouwen. Maar dat is een heel andere vraagstuk.

Bimmer E46 schreef:

>

> Wij maken ook veel tijdschriften en wij berekenen meestal een

> vaste paginaprijs. Als er dus een volgend magazine komt, dan

> weet de klant en jij, waar jullie aan toe zijn.

>

> Denk bijvoorbeeld aan 30 a 40 euro per pagina, dus 2100 a

> 2800. Dit zou een goede prijs zijn denk ik. Als je de

> opdracht graag wil, dan kun je wel lager zitten, het is maar

> net wat je uurprijs is, maar volgens jouw berekening is dat

> nu 33 euro per uur. Vind ik zelf aan de lage kant als je een

> goede vormgever/dtp-er bent.

>

> p.s.: Een tijdschrift kan eigenlijk nooit 70 pagina's zijn.

> Het is dan of 68 of 72 ;)

> Maar dat begrijp je zelf ook wel.

• Roar

eehm Bimmer……..een tijdschrift kan wel degelijk 70 pagina's zijn.

Garenloos gebrocheerd kan men namelijk pagina's toevoegen.

Of het verstandig is, economisch gezien, dat is een tweede.

Wat betreft je uurtarieven ben ik het helemaal met je eens, 40 euro is een mooie marktconforme prijs. Grote projekten kunnen natuurlijk deze prijs drukken maar die beslissing ligt bij jezelf….

veel succes

• Bimmer E46

Klopt, ik bedoelde ook eigenlijk te zeggen: Het kan wel, maar heel gebruikelijk is het niet.

• Roar

Zeg dat dan! :-)

• Jim

Ach alles kan van 1 tot xxx pagina's al zullen het er waarschijnlijk meestal per 4 zijn. Het lijkt mij maar net welke methode wordt gebruikt.

Voornaamste is dat ik nu weet wat te vragen. Om helemaal save te zijn heb ik de opdrachtgever te gevraagd wat hij zelf denkt, dat hoor ik volgende week van hem. Ik heb nu een goede indicatie en zal zeker marktconform afvragen. Al zal door de wederkerende indeling het werk reuze meevallen.

In ieder geval harstikke bedankt voor de reacties.