JPG in Indesign

• Jiggy

Is het gebruik van Jpeg bestanden in Indesign aan te raden? Als vormgever sla ik de JPG beelden in ieder geval altijd op met compressie-instelling ‘maximaal’ in Photoshop. Zodat ik dus de beste kwaliteit behoud. Normaal importeer ik altijd de Tif bestanden, maar als het gebruik van Jpeg met compressie-instelling ‘maximaal’ net zo goed kan…

• DTP2

De een zegt van niet, maar ik zou geen nadelen kunnen bedenken mits het op de juiste manier gebruikt wordt. Ik geloof zelfs dat een jpg met compressie op maximaal zelfs nog iets kleiner is dan eenzelfde tiff en je ziet daar echt geen compressie-effecten in. Ik gebruik het in ieder geval al jaren zonder problemen.

• Jiggy

Gebruik je bij vrijstaande beelden dan ook jpg of is eps dan toch beter?

• DTP2

Vrijstaande beelden zijn (denk ik) niet te doen als jpg. Een eps is vaak vector of indien bitmap kan het een photoshop pad of kanaal bevatten. Een psd kan dat ook en zelfs tiff kan transparantie bevatten. Zo ver ik kan beoordelen ontbeert jpg alle mogelijkheden tot vrijstaand maken in InDesign op wat voor manier dan ook. Dan zou ik dus eerder in het geval van vector voor het native formaat ai en indien bitmap voor psd kiezen. Dit zijn dan de formaten waar de Creative Suite op is gebouwd.

• Marcel

Hallo,

Vrijstaande beelden moet je opslaan als eps.(inclusief uitknippad). je kan geen vrijstaande jpeg maken.. jpeg is een compressie, ik zou nooit een jpeg plaatsen in een document. elke keer als je een jpeg opent en weer opslaat krijg je kwaliteitsverlies.(is mij ooit verteld).

Groet

• DTP2

Vrijstaande beelden opslaan als eps is wel uit de tijd van de dino's hoor. Tegenwoordig werken alle programma's naadloos samen met .psd wat de veel betere versie is van de .eps met uitknippad. Alleen als je een jpg keer op keer opent en opslaat in bijvoorbeeld Photoshop wordt de kwaliteit minder, maar niet als je het als definitief bestand opslaat en verwerkt in InDesign of Quark.

• Dreamlab

Kwaliteitsverlies is onzin. Ik heb een blad gelezen Photo, video (nog iets). Daarin hebben ze de test gedaan door een JPG weer steeds op te slaan. Geen kwaliteits verlies, tenzij je elke keer opnieuw comprimeerd natuurlijk!

• DTP

En waarom zou je anders jpg gebruiken als je geen compressie toepast? Dan kun je net zo goed tiff gebruiken. Ik gebruik jpg alleen met compressie en dat kun je dus beter niet keer op keer doen.