outlines vervormen

• Jiggy

Ik heb een advertentie ontvangen waarin teksten zitten die zijn omgezet naar lettercontouren. Bij de documenteigenschappen van de pdf geeft Acrobat aan dat de pdf is gemaakt met Quark 5 en dat er een pdf van is gemaakt met Distiller 7.

Als ik de pdf echter importeer in Indesign en ik exporteer als pdf (met paginacijfers e.d. toegevoegd), dan zie ik dat de outline tekst is vervormd. Het is een verzameling van vlakken en haarlijnen geworden. Wat kan daarvan de oorzaak zijn?

'k kan eventueel wel de originele pdf en de geexporteerde versie mailen (3,5 mb) voor wie de pdf kan/wil analyseren.

• Jiggy

Heb ze nog even online gezet:

Originele pdf:

http://www.freewebs.com/colaflash/original.pdf

Als ik die dus plaats in Indesign en ik gebruik ‘export pdf’ of ‘save as certified pdf’, dan wordt de resulterende pdf:

http://www.freewebs.com/colaflash/export.pdf

Met onderaan in de blauwe balk dus de vervormde tekst. Heb de pdf ook in Illustrator geopend en het lijkt gewoon outline tekst, zit geen font in of zo. Enig idee wat er in de originele pdf voor troep zit die dit kan veroorzaken? Dacht eerst OPI, maar heb die met Enfocus er al uit gehaald.

• Mike

Allereerst, kijk eens naar de trimbox, cropbox. Als je gaat kijken naar deze boxen met de global chance dialoogbox van Pitstop komt er een complete advertentie tevoorschijn. De fonts die het pitstop rapport laat zien, zijn van 2 alinea's die in de advertentie staan, en van een kopregel, MAAR NIET van het adresregel.. Dat zie je pas wanneer je cropbox enz enz gaat bekijken. (of heb je dit expres zo gedaan voor het maken van een voorbeeld??)

Het aardige van dit document is, dat de pdf er eerst prima uitziet en ook “goed” wordt gecertificeerd. Maar dat is het dus niet.

Ik krijg hetzelfde fenomeen als jij, dus het ligt niet aan je computer of je programma's. Het zit al in de originele pdf. Indesign voegt niets toe of haalt er niets vanaf.

Uit het rapport blijkt dat de “trapped flag to false” is verandert.

The trapped flag in a PDF document indicates whether it has been trapped or not. If the trap flag is set to:

True: the document has been trapped, or the document creator has decided that it should not be trapped.

False: the document has not been trapped.

Omdat het adresregel waarschijnlijk lettercontouren zijn geweest, zouden deze dan als “äfbeeldingen” worden behandeld en zou misschien informatie verdwijnen OMDAT je OPI verwijdert????

Zou het kunnen dat bij het veranderen van de flag, de trapping volledig anderen getallen krijgt dan Quark oorspronkelijk heeft bedoelt???

Volgens mij heb ik ook ooit wel eens zoiets gezien met fonts, die niet “geembed” mochten worden waarbij de fabrikant een restrictie heeft ingebouwd. Maar of dat het hier ook het geval is, betwijfel ik omdat het met Illustrator wel te gebruiken is.

Je zou de brondocumenten moeten zien te bemachtigen, om exact de vinger op de zere plek te kunnen leggen.

Succes met je onderzoek.

• Jiggy

Had dat croppen inderdaad gedaan om in te zoomen op het probleemgebied (heb geen pitstop om te snijden, maar acrobat die dat niet kan (delen echt wegsnijden).

Dacht misschien dat het aan opi lag maar dat heb ik er met een actionlist van instant pdf enfocus nog even uitgehaald.

Vreemde is dat als ik in acrobat de originele file naar postscript bestand bewaar en hem nog een keer door distiller laat lopen , hij wel goed blijft als ik die nieuwe pdf in indesign exporteer. Thuis heb ik het ook geprobeerd (indesign windows) en daar krijg ik hetzelfde effect. Het ligt dus ergens aan de pdf zelf, maar kan niet achterhalen wat.