stansmestekening

• Lisa

Normaal gesproken stuur ik een product op naar de drukker. Die vervolgens op de juiste maat een stansmestekening voor de verpakking terugstuurd die ik verder kan invullen.

Nu heb ik een ontwerp voor een verpakking die in het buitenland ergens gemaakt moet worden. Kan ik nu zelf een stansmestekening in elkaar zetten en meesturen? of werkt dit niet zo en moet ik dit door de drukker laten maken?

• Soesbergen

Hallo Lisa,

Als je met InDesign werkt kan je in een aparte laag je stansmes maken.

Zorg ervoor dat je de kleuren van de lijnen in een aparte PMS kleur maakt en zet deze kleur op ‘overvullen’.

Op die manier wordt de stansvorm niet uitgespaard in je onderliggende werk en is deze als aparte vorm te gebruiken.

In sommige gevallen is het raadzamer om met Illustrator een stansmes te maken, dit voor de aanmaak van het mes zelf. Neem hiervoor éérst even contact op met de stansvorm maker.

Succes!

Ed.

• MacRonald

Of nog beter: lever gewoon een PDF aan waar je dit met steunkleur “stansmes” aangeeft. Dan gaat het altijd goed. En aannemelijk is dat er een Nederlands tussenpersoon is voordat het naar het buitenland gaat, dus daar zou ik de werkwijze in ieder geval even aan bevestigen.

• Lisa

bedankt voor jullie snelle reactie!!

Hier kan ik weer mee verder. Groetjes, Lisa