opleidingen

• margot

Dag allemaal,

Ik heb een vraag.

Ten eerste wat is nu precies het verschil tussen een dtp-er en een grafisch vormgever?

Ik kan het niet erg vinden op het internet…

En verder, ik ben op dit moment werkzaam als verpleegkundige, iets totaal anders natuurlijk. En ik wil me laten omscholen tot grafisch vormgever.

Ik ben niet in staat om een fulltime opleiding van 4 jaar te gaan volgen, dus wat voor mogelijkheden zijn er om naast mijn gewone baan een opleiding te volgen waar ik ook iets aan heb als ik wil solliciteren? Wat voor cursussen kan ik doen, waar kan ik het beste mee beginnen? En is er voldoende werk te vinden?

GRaag informatie! Want er staan heel wat opleidingen op het internet, maar welke zijn nou waardevol?

Alvast bedankt voor de eracties, groetjes, Margot

• Maarten

Beste Margot,

een dtper = iemand die met aangeleverde foto's, teksten e.d. iets opmaakt.

een grafisch vormgever = kan hetzelfde, maar heeft ook het creatieve proces in zich. Dus het ontwerpen van een logo etc.

MAAR

Ik denk ook dat er in de praktijk niet te zeggen valt of een dtp-er wel of niet creatief bezig is. Ik weet wel dat ik ooit een collega had op de grafische afdeling van een bedrijf, die dus hele dagen niks anders deed dan bijv. een makelaarskrantje dtpen, dus dat is echt plaatjes en teksten in een stramien “gooien”. Heel saai werk. Dat is dus echt letterlijk het DTP-en…

Het hangt er dus ook echt vanaf wat je werkgever jou te bieden heeft.

Bij sommigen is DTPen dus wat saaier, terwijl het bij een ander bedrijf wellicht overeen komt met grafisch vormgeven.

Ik heb zelf op het GLR gezeten, www.glr.nl, daar heb je ook de avondopleiding: www.mediacollege.nl. Zij hebben een prachtige cursus grafisch vormgeven professional. Echt een mooie opleiding! Maar ja.. ik weet natuurlijk niet in welk deel van nederland je woont…

Wat is je reden om je om te laten scholen tot dtper of grafisch vormgever?

Je moet wel goed bij jezelf nagaan of je genoeg feeling denkt te hebben met het vak, anders zou het zonde zijn.

Ik wens je veel succes met je omscholing!

• margot

Hoi Maarten,

Ja ik denk dat ik het heel leuk ga vinden, ik heb er vaker aan gedacht. En ik heb het altijd al leuk gevonden om op de computer aan plaatjes te knutselen. Of leuke dingen te maken. heb zelfs eens een logo voor mijn ouders gemaakt. Op een hele oude computer dus met lijnen waar je zwarte blokjes in zag,haha, maar toch, het concept was leuk, beetje bijgewerkt met behulp van een kopiermachine en is best leuk geworden. En ik hou wel van een beetje creatief bezig zijn, en hou ook van technisch bezig zijn. Lijkt mij een goede combinatie voor dit vak.

Ik wist vroeger nooit wat ik wilde worden, en ben niet meer happy in het werk dat ik nu doe. Ik vind dat het nu tijd is geworden om te doen wat ik echt leuk vind, in dit lijkt me heel erg leuk.

Ik heb ook de volgende site gevonden:

http://www.js-training.nl/Pages/JS-training/Default.htm

Heeft iemand hier wel eens van gehoord? Volgens mij combineren ze daar het dtp-en en het ontwerpen in 1 cursus. Het klinkt goed, maar misschien kan iemand mij zeggen of ze daar goede ervaringen over hebben. Het scheelt wel de helft van het geld ten opzichte van het lyceum in Rotterdam……

Groetjes, Margot.

• frans

Hoi Margot,

De nadruk ligt bij een dtp'er meer op het werken met computers (desktop publishing) en bij grafisch vormgever gaat het vooral het concept en grafisch inzicht (typografie, compositie, kleurenleer, belichting, etc).

Als het goed is beheerst een dtp'er (iemand die met professionele grafische programma's werkt) ook de grafische vormgeving. Helaas blijkt dit in de praktijk dikwijls niet het geval. Iemand kan goed met een computer zijn, maar het ontberen aan grafisch inzicht. Vraag een willekeurige drukker maar eens over wat hij aangeleverd krijgt.. Andersom kan ook, bijv. dat iemand geweldig schetst en ontwerpt, maar niks begrijpt van werken met fonts, icc-profielen, pdf etc.

Ik zou een zelfstudie doen op het gebied van grafische vormgeving. Dat is namelijk heel leuk om over te lezen en daarmee kun je eenvoudig met potlood en papier beginnen! Koop een paar boeken en je kunt aan de slag.

Tegelijkertijd zou je de computerprogramma's in combinatie met een dtp-cursus kunnen aanschaffen (koop dan wel de Adobe CS-pakketten en niet Corel of Microsoft!), als je er serieus mee wilt werken en bedrijvigheid uit wilt halen. Bij Doesum (www.doesum.nl) kun je bijvoorbeeld goeie Adobe-trainingen volgen met korting icm Adobe-software. Ik weet niet of zij ook cursus boeken hebben, maar die zou je bijv. op marktplaats (http://link.marktplaats.nl/139316928) of bij creatieve winkels kunnen halen (bijv http://ribonet.ontwerperswinkel.nl/index.html?lang=nl&target=d318.html&lmd=39484.684421)

Als je de druk- en printtechniek enigszins doorgrond, heb je al gauw een goede basis voor het werken met dtp-programma's, zoals indesign, illustrator en photoshop! Succes, hoop dat je er wat aan hebt! Gr Frans

margot schreef:

>

> Hoi Maarten,

>

> Ja ik denk dat ik het heel leuk ga vinden, ik heb er vaker

> aan gedacht. En ik heb het altijd al leuk gevonden om op de

> computer aan plaatjes te knutselen. Of leuke dingen te maken.

> heb zelfs eens een logo voor mijn ouders gemaakt. Op een hele

> oude computer dus met lijnen waar je zwarte blokjes in

> zag,haha, maar toch, het concept was leuk, beetje bijgewerkt

> met behulp van een kopiermachine en is best leuk geworden. En

> ik hou wel van een beetje creatief bezig zijn, en hou ook van

> technisch bezig zijn. Lijkt mij een goede combinatie voor dit

> vak.

> Ik wist vroeger nooit wat ik wilde worden, en ben niet meer

> happy in het werk dat ik nu doe. Ik vind dat het nu tijd is

> geworden om te doen wat ik echt leuk vind, in dit lijkt me

> heel erg leuk.

> Ik heb ook de volgende site gevonden:

>

> http://www.js-training.nl/Pages/JS-training/Default.htm

>

> Heeft iemand hier wel eens van gehoord? Volgens mij

> combineren ze daar het dtp-en en het ontwerpen in 1 cursus.

> Het klinkt goed, maar misschien kan iemand mij zeggen of ze

> daar goede ervaringen over hebben. Het scheelt wel de helft

> van het geld ten opzichte van het lyceum in Rotterdam……

>

> Groetjes, Margot.

• frans

Hoi Margot,

De nadruk ligt bij een dtp'er meer op het werken met computers (desktop publishing) en bij grafisch vormgever gaat het vooral het concept en grafisch inzicht (typografie, compositie, kleurenleer, belichting, etc).

Als het goed is beheerst een dtp'er (iemand die met professionele grafische programma's werkt) ook de grafische vormgeving. Helaas blijkt dit in de praktijk dikwijls niet het geval. Iemand kan goed met een computer zijn, maar het ontberen aan grafisch inzicht. Vraag een willekeurige drukker maar eens over wat hij aangeleverd krijgt.. Andersom kan ook, bijv. dat iemand geweldig schetst en ontwerpt, maar niks begrijpt van werken met fonts, icc-profielen, pdf etc.

Ik zou een zelfstudie doen op het gebied van grafische vormgeving. Dat is namelijk heel leuk om over te lezen en daarmee kun je eenvoudig met potlood en papier beginnen! Koop een paar boeken en je kunt aan de slag.

Tegelijkertijd zou je de computerprogramma's in combinatie met een dtp-cursus kunnen aanschaffen (koop dan wel de Adobe CS-pakketten en niet Corel of Microsoft!), als je er serieus mee wilt werken en bedrijvigheid uit wilt halen. Bij Doesum ( http://www.doesum.nl ) kun je bijvoorbeeld goeie Adobe-trainingen volgen met korting icm Adobe-software. Ik weet niet of zij ook cursus boeken hebben, maar die zou je bijv. op marktplaats ( http://link.marktplaats.nl/139316928 ) of bij creatieve winkels kunnen halen bijv (http://ribonet.ontwerperswinkel.nl/index.html?lang=nl&target=d318.html&lmd=39484.684421)

Als je de druk- en printtechniek enigszins doorgrond, heb je al gauw een goede basis voor het werken met dtp-programma's, zoals indesign, illustrator en photoshop! Succes, hoop dat je er wat aan hebt! Gr Frans

margot schreef:

>

> Hoi Maarten,

>

> Ja ik denk dat ik het heel leuk ga vinden, ik heb er vaker

> aan gedacht. En ik heb het altijd al leuk gevonden om op de

> computer aan plaatjes te knutselen. Of leuke dingen te maken.

> heb zelfs eens een logo voor mijn ouders gemaakt. Op een hele

> oude computer dus met lijnen waar je zwarte blokjes in

> zag,haha, maar toch, het concept was leuk, beetje bijgewerkt

> met behulp van een kopiermachine en is best leuk geworden. En

> ik hou wel van een beetje creatief bezig zijn, en hou ook van

> technisch bezig zijn. Lijkt mij een goede combinatie voor dit

> vak.

> Ik wist vroeger nooit wat ik wilde worden, en ben niet meer

> happy in het werk dat ik nu doe. Ik vind dat het nu tijd is

> geworden om te doen wat ik echt leuk vind, in dit lijkt me

> heel erg leuk.

> Ik heb ook de volgende site gevonden:

>

> http://www.js-training.nl/Pages/JS-training/Default.htm

>

> Heeft iemand hier wel eens van gehoord? Volgens mij

> combineren ze daar het dtp-en en het ontwerpen in 1 cursus.

> Het klinkt goed, maar misschien kan iemand mij zeggen of ze

> daar goede ervaringen over hebben. Het scheelt wel de helft

> van het geld ten opzichte van het lyceum in Rotterdam……

>

> Groetjes, Margot.