Vergoeding voor maken ontwerp

• JR

Ik ben zelfstandig gevestigd grafisch vormgever en hou me vooral bezig met het ontwerpen van geboortekaartjes.

Ik ben nu door een bedrijf benaderd die (geboorte)tegeltjes bedrukt. Ze hebben mij gevraagd om een aantal exclusieve ontwerpen voor hen te maken die zij kunnen aanbieden als standaardontwerpen voor hun tegeltjes. Dit lijkt me natuurlijk erg leuk, maar wat moet ik hier voor vergoeding voor vragen?

Moet ik hen een licentie geven voor onbepaalde tijd tegen een vast bedrag, of is het handiger om een royalty te vragen per verkochte tegel (eventueel in combinatie met een vast basisbedrag) en wat zijn marktconforme bedragen?

Graag jullie advies.

• Els

Hoi JR

Heb pas geleden ook een ontwerp gemaakt voor een geboortetegel. Wat de marktconforme bedragen zijn .. geen idee.. ‘k Bepaal altijd zelf waarvoor ik iets wil maken (vind ik ook best lastig) en de drukkerij ging accoord met een bep. bedrag (wil ik je wel mailen als je mij je e-mail adres stuurt).. Met dit bedrag is de kous voor mij af. Geen royalty , heb ik in’t verleden wel eens gevraagd mbt geboortekaartjes etc. maar dat valt toch niet controleren hoeveel exemplaren er van verkocht worden. Je kunt mijn kaartjes/placemats/illustraties etc,. .bekijken op www.elsservaas.nl

Succes Els