C-pdf onduidelijk....

• Lisa

Vraagje over C-pdf…

Op mijn werk maak ik van alles…displays, flyers, folders, poster, advertenties, huisstijl, verpakkingen, promotiemateriaal.. eigenlijk kun je zo gek niet bedenken of ik maak het. Alles gaat altijd via InDesign (in lettercontouren) als pdf naar verschillende drukkers. Ik let natuurlijk goed op of er steunkleuren worden gebruikt, of het in cmyk is of zwart wit, enz. Het gaat altijd goed! Nu heb ik vanavond een aantal advertenties gemaakt en geleverd en krijg ik een mailtje of het wel C-pdf is. Ik weet dat ik het goed aangeleverd heb, daar let ik wel op. Maar of het nou C-pdf is..?? Weet ik veel. Misschien een beetje onnozel hoor, maar wat kan er nou fout gaan als ik via InDesign een goede drukwerk pdf maak? Ik werk in CS2. Kan iemand mij wat wijzer maken??

Alvast bedankt!

Groetjes, Lisa

• joachim

Rechtstreeks PDF-jes maken vanuit Indesign levert nog wel ‘s problemen op, vooral als je transparanties/schaduwen gebruikt. Het valt aan te raden om vanuit Indesign een postscript te maken via het printmenu en vervolgns door Acrobat Distiller te gooien (met de distiller joboption). De ’c' in cpdf staat voor ‘certified’. Met Enfocus Pitstop (programmaatje) dat als plug-in werkt in Acrobat, kun je je pdf's ‘certifieën’. Bij dit proces checkt Pitstop bijvoorbeeld: totale inktbedekking, of alles goed uitgespaard is, of er steunkleuren inzitten, of je lettergrootte niet te klein is voor het drukproces, enzovoorts, je kunt het zo gek niet bedenken. Je weet op deze manier pertinent zeker dat je goeie bestanden aanlevert. Als je bestand gecertificeerd is, voldoet aan internationaal gemaakte afspraken. Mocht een drukker dan nog piepen dat het bestand niet goed is, wordt het tijd voor ‘m z’n spulletjes te upgraden.

Voor de recente instellingen zou je eens op onderstaand linkje kunnen kijken:

http://www.gwg.org/

Ik kan je aanraden je hier een beetje in te verdiepen, het is een beetje ingewikkeld, maar zeker de moeite waard.

• André

Beste Joachim,

De enigste manier om een C pdf te maken is via pitstop server.

De C pdf die jij genegeerd is geen certified pdf bestand, alhoewel indisign dit wel pretendeert.

Succes André

Wij zijn ook staat uit te voeren.

www.staalprepress.nl

• Joachim

Nou André,

dan doe ik blijkbaar toch al jaren wat jij onmogelijk acht: certified pdf's maken zonder het gebruik van een pitstop server (gewoon stand-alone met ‘pitstop professional’, daarna met als toevoeging ‘Instant PDF’). Sterker nog, ik heb nog nooit een certified pdf via een pitstop server gemaakt. Dat terwijl ik toch al zeker een jaar of 7 perfecte pdf-jes aflever!

Dat jullie bij staalprepress cpdf's maken via een server betekent niet dat dat de enige (dus niet enigSTe) manier is. Vertrouw me, om me op dtp/pdf-gebied wat wijs te maken zul je uit beter hout gesneden moeten zijn.

Dus André, als je nog wat wilt leren, moet je hier even kijken:

http://www.emday.nl/Certified_PDF/faq.html#programmas

groetsels!

• André

Beste Joachem,

Ik moet mijn exuus wel aan je aanbieden.

Ik was in de veronderstelling dat ik reageerde op Lisa.

Oke wij zijn niet de enigste die een goede Cpdf bestand kunnen generen, maar je bent het toch wel met mij eens dat alleen Indesign niet voldoende is.

Groet André

• Joachim

Ben ik inderdaad met je eens, pdfs rechtstreeks exporteren vanuit indesign is vragen om problemen (zoals ik al zei).