QuarkPress en PageMaker 7.0

• Martin E.

Een complete ramp op onze afdeling Pre-press! Alle DTP-ers ziek en een nog op vakantie. De orders om op de computers te bewerken stapelen zich op. Hoewel ik vroeger jarenlang zetter ben geweest en ook heel goed met veel grafische programma's (hetzelfde heb ik ook thuis) overweg kan, heb ik nauwelijks ervaring met Quark Press. Normaal gesproken ben ik een kopiist/vlakdrukmonteur maar ik trok aan de mouw van mijn chef of ik in kon vallen. Ik moest een grote order voor een multinational maken op QP, die een zieke collega nog niet klaar had. Wat is QP een onhandig en tijdrovend programma. Om je haren ervan uit het hoofd te trekken. Ik heb het hele zaakje maar overgekopieerd op PageMaker 7.0. Met een zucht van opluchting kon ik met het grootste gemak heel rustig werken en nog diezelfde middag al is de drukorder bij de klant afgeleverd. Mijn chef van oor tot oor tevreden.

Quark Press schop ik al te graag de deur uit!

• Grafisch forum

Is natuurlijk niet echt reëel om Quark de schuld te geven van jouw gebrek aan kennis van dit programma. Het is een serieus programma waarvan je niet kan verwachten dat je dat “even” in een middag doorhebt en een grote order hierin opmaakt.

Neemt niet weg dat het fijn voor je chef is dat je het zo hebt opgelost. Maar beter is om jou een stoomcursus Quark te geven voor het geval dit weer voorkomt. Want als jij opmaakt in Pagemaker breng je je collega's de volgende keer weer in de problemen omdat zij met Quark werken.

• Martin E.

Bedankt voor je uitleg. Mijn chef heeft de zieke collega's telefonisch hiervan op de hoogte gesteld en daar hebben zij geen moeite mee. Het gaat immers om een noodgeval.

• Martin E. van Doornik

Vergat ik erbij te vermelden dat ik wél een interne opleiding met Quark Press heb gehad, maar heb dit niet af kunnen maken omdat de drukkerij wegens reorganisatie moest inkrimpen en ik was een van de slachtoffers. Maar dat was in 1994. Ik ben een allround grafisch vakman met bijna 40 jr. ervaring. Kan ook met drukpersen en in de binderij werken.