Western Sahara Resource Watch (WSRW) zoekt een logo voor een campagne tegen de illegale en onethische EU-Marokkaanse visserij-samenwerking. Het winnende ontwerp zal gebruikt worden in een Europese campagne en zal veel aandacht oogsten!

WSRW zal tijdens de volgende jaren een campagne voeren tegen de onethische en illegale visserij in de bezette Westelijke Sahara.

De vispraktijken van de Europese Unie in de territoriale wateren van de bezette gebieden is hoogst controversieel en draagt bij tot de legitimering van de brute en illegale bezetting van de Westelijke Sahara. Daarom moet de samenwerking met Marokko op gebied van de visserijsector stopgezet worden. WSRW zal daartoe informatie verspreiden bij Europese mandatarissen, journalisten en andere betrokken partijen. Aangezien de campagne binnenkort gelanceerd wordt, is er een dringende nood aan een grafisch profiel.

Voor de internationale campagne “Fish Elsewhere”, heeft WSRW het volgende nodig:

1) Een logo

2) Een banner die gebruikt zal worden op de website www.fishelsewhere.eu, waaraan momenteel nog hard gewerkt wordt. De grootte van deze banner zou 990x100 pixels moeten zijn. Hij moet de volgende woorden bevatten: “Fish Elsewhere! Stop the EU fisheries in occupied Western Sahara”

Zowel het logo als de banner moeten de volgende elementen bevatten:

1) Een illustratie van een vis of andere elementen die verband houden met visserij

2) Het motief zou in een blauwe kleur gemaakt moeten worden, met name dezelfde tint blauw die je op de EU-vlag vindt. Het mag ook andere EU-elementen bevatten, zoals bijvoorbeeld de gele sterren.

3) Indien mogelijk, wordt het geapprecieerd dat het logo iets bevat dat refereert aan het land Westelijke Sahara (bv. de contouren van het territorium) en/of iets dat verwijst naar mensenrechten, solidariteit, onrechtvaardigheid. Het is echter belangrijk dat het een “zuiver” logo is, met weinig kleuren en niet al te veel verschillende elementen.

4) Er staat momenteel een tijdelijke banner op de website die al dan niet als inspiratie gebruikt kan worden voor het nieuwe ontwerp.

Al het werk voor deze campagne, zowel binnen de eigen organisatie van WSRW als bij de internationale partners, gebeurt door onbetaalde vrijwilligers.

Merk op dat de winnaar van deze ontwerpwedstrijd geen financiële beloning zal ontvangen. Maar de ontwerper(s) zal op de campagnewebsite een terechte vermelding krijgen, naast goeie referenties en vrienden in alle participerende EU-lidstaten.

De voorlopige deadline is 25 augustus 2009.

Indien er voor deze datum geen solide ontwerp ontvangen werd, wordt deze deadline éénmalig verlengd. Het Europese netwerk van WSRW-activisten zal een winnaar uitkiezen.

Het winnende ontwerp zal door deze activisten en betrokken organisaties gebruikt worden om de rechten van het Sahrawi-volk onder de aandacht te brengen. Het spreekt voor zich dat het ontwerp niet voor commercieel gebruik zal dienen.

Vragen en bijdragen kunnen worden verstuurd naar Sara Eyckmans, Western Sahara Resource Watch, via het emailadres contact@wsrw.org

Stuur deze oproep gerust naar alle creatievelingen die WSRW kunnen helpen. Hartelijk dank!