Hoe Adobe PageMaker 7.0 in pdf omzetten?

• Martin E. van Doornik

Hoe kan ik op de zeer vaak gebruikte Adobe PageMaker 7.0 opgemaakte en fraai grafisch vormgegeven pagina's omzetten in pdf-bestanden via Adobe Acrobat (versie 6.0 op mijn PC) ? Ik heb van alles geprobeerd, maar het is om je haren ervan uit te trekken.

• bart

eerst printen naar file met een virtuele postscriptprinter, daarna het .ps bestand distillen met acrobat.

Bart

• Martin E. van Doornik

Dit is mij door collega's op de drukkerij (ergens in Hoogezand-Sappemeer) ook verteld, maar waar kan ik postscript vinden of hoe te maken en hoe ziet dit eruit?

• bart

Je kan bij de diverse printerfabrikanten (Xerox, HP,enz ) hun printerdrivers gratis downloaden van bijv een IGEN of Hp-Indigo. Als je deze installeert daarna de eigenschappen op printen naar file zetten. Het bestand wat daarmee gemaakt wordt is een postscript bestand en zal,als je dat niet veranderd in de root van de c-schijf geplaatst worden. Vaak krijgt deze óf geen extensie óf de extensie .eps Het bestand sleep je dan naar het distiller-icoontje en de pdf zal aangemaakt worden (Als je tenminste Acrobat-pro hebt) In distiller kan je tevoren evt. nog de voorkeuren veranderen.

Een andere tip is,probeer over te gaan naar Indesign, daarin worden zulke dingen wat beter geregeld.

Bart

• Martin E. van Doornik

Bedankt Bart, ziet wel erg ingewikkeld uit. Ik heb ook InDesign in mijn PC, maar mijn zus, welke 200 km van mij woont, met haar pas geïnstalleerde PageMaker 7.0 (nodig voor een verenigingsblad, welke tot nu toe zeer lastig op te maken was met Microsoft Word) wil haar werkstukken in pdf naar de drukker mailen.

• bart

Dan zal die drukker hetzelfde zeggen,sterker nog: van die drukker vraag je hun postscriptdriver zodat je die driver dan als standaard printer gebruikt zodra je met Pagemaker aan het opmaken gaat. Dan heb je in ieder geval geen last van het verlopen van de tekst als je een andere printer hebt gebruikt als waarop uiteindelijk geprint gaat worden.

snappie?