Wat mag je verwachten bij logo ontwerp

• Rob

Dag allemaal,

Ik ben net een bedrijfje rondom social networking en leadgeneratie begonnen en wil een logo gaan laten maken. Nu zie ik uiteenlopende prijzen van 50 euro tot enkele duizenden euros. Dan zit er ook verschil in wat je opgeleverd krijgt lijkt me. Nu ben ik vrij onbekend met deze materie, dus zou iemand kunnen vertellen waar je op moet letten als je een logo laat ontwerpen?

Alvast bedankt voor de info,

Rob

• van losser

Dag Rob,

het is maar net wat iemand vraagt en wat iemand er voor geeft. Wij vragen voor een logo-ontwerp standaard 250 euro excl. BTW. We gaan dan eerst een gesprek aan met de klant. Aan de hand daarvan maken we een aantal ontwerpen. Vaak wordt er een van die ontwerpen gekozen die we dan verder uitwerken. Is een klant niet tevreden dan beginnen we opnieuw. Verder krijgen onze klanten het logo digitaal aangeleverd in elk gewenst formaat.

Zijn er nog vragen? mail of bel gerust.

Met vriendelijke groet,

Jan van Losser

(www.vlgd.nl)

• Fester Koekoek

Hoi Rob,

Mijn bevindingen zijn dat prijzen doorgaands evenredig is aan de grote van het bedrijf waar het logo voor is.

Maar los hiervan zijn er verschillende definities voor logo's. Sommige ontwerpstudio's hangen gelijk ook de implementatie van het logo aan een huisstijl (briefpapier, visitekaartje, complimentcard) aan het logo-ontwerp en dit drijft de prijs nogal op.

Voor een bedrijf zoals de jouwe is een prijs tussen de 200 en 500 euro excl. heel normaal. En dan is de prijs afhankelijk van het aantal correctierondes.

Zo lever ik logo-ontwerpen voor 225 euro excl.

Dit is dan inclusief:

- eerst 3 snelle schetsen van logo's waarbij de klant 1 schets uitkiest.

- Die schets wordt dan uitgewerkt en gaat naar de klant.

- 2 correctierondes waarbij de klant aan finetuning kan doen

- de oplevering is elk digitaal formaat die nodig wordt geacht (PSD, EPS, JPG en PNG)

Mvg,

Fester Koekoek

kuhasa-projects.nl

• Rob

Jan en Fester,

Bedankt voor de toelichtingen. Hoewel ik gecharmeerd was van prijzen onder de 100 euro ;-), kon ik me niet voorstellen wat je daarvoor zou krijgen. Maar in het algemeen krijg je dus eerst een aantal ruwe schetsen, waarna je er met 1 verder gaat en nog correctiemogelijkheden hebt. Klinkt logisch. En ook de prijzen die jullie noemen zijn wat dat betreft redelijk.

En een volledige huisstijl, dat lijkt me iets voor over 2 of 3 jaar als de tent goed draait ;-)

Ga hier binnenkort mee aan de slag. Maar doordat ik dit naast mijn huidige baan aan het opzetten ben, gaat het allemaal wat langzamer dan ik eigenlijk wil.

Groeten,

Rob

• Logo

hay Rob,

Waar jij moet echt op letten is eerst goed kijken bij die links, ik stuur.

Hier kost een super logo maar slechts paar Dollar!!

www.dreamstime.com

www.shutterstock.com

www.dreamstime.com

• Anouk Leenaars

Beste Rob,

Ik ben ook recent gestart met een eigen ontwerp bureau.

Uit eigen ervaring weet ik dat de tarieven voor zaken als logo's en complete huisstijlen vaak erg hoog zijn voor starters.

Om die reden pas ik mijn tarieven daar op aan en kan ik voor een gunstig tarief een logo voor u ontwerpen.

Mocht u geinteresseerd zijn dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Anouk Leenaars

www.leenaarsdesign.nl