Wie weet wat dit is?

Volgens mijn buurman is dit een oud landmeterspaaltje, maar nu ik het verder uitgraaf kom ik ook een (spannings/aarde?)draadje ernaast tegen. Ik wil het graag uit mijn tuin verwijderen zodat ik de tuin verder kan aanleggen. Het huis en de tuin staat er al vanaf 1932. Graag jullie hulp en antwoord of ik dit idd kan wegzagen (immers het zit zo diep dat uitgraven bijna onmogelijk wordt).

Toegevoegd na 1 uur:
Het is een verroeste holle buis/leiding met onderaan een soort aardedraad.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Om een elektrische installatie goed geaard te krijgen, kan je een koperen pijp diep genoeg in de grond slaan en daaraan de aarde draad bevestigen.
Dit is een oude methode om het goed geaard te krijgen.
Bij ons zit het ook nog zo en het werkt uitstekend.

Toegevoegd na 58 seconden:
Dus niet zo maar weghalen, mogelijk is het de aarde van je eigen huis.