kosten voor gebruik van mijn ontwerp?

• Michael

Hoi,

ik zit met een probleem en wellicht dat jullie mij hier kunnen helpen …

Het volgende is aan de hand: ik heb zojuist een website opgeleverd voor een klant van mij. Het is een website voor een project dat hij organiseerd. Om het project te promoten wil hij tevens een brochure en een poster laten ontwerpen. Ik ben zelf net in staat om dit te doen. Ik ben namelijk een typische web-designer en heb geen verstand van dpi's, resoluties afmetingen voor A2 posters etc.

Mijn klant wil nu vervolgens een grafisch ontwerper inhuren die in de stijl van de website een borchure en en poster ontwerpt. Wat er nu aan de hand is, is dat ik copyright bezit op mijn ontwerp. Mij is gevraagd of ik een aantal (door mij bewerkte) plaatjes van de layout kan opsturen zodat deze verwerkt kunnen worden.

Nu is mijn vraag: moet ik dit kostenloos doen, of kan ik tegen betaling een licentie afgeven waarmee de grafisch ontwerper eenmalig gebruik mag maken van mijn ontwerp. Zo ja wat is her een redelijke prijs voor?

Wie kan mij hierover adviseren?

Bedankt, Michael

• Renée

Een redelijke vergoeding voor auteursrecht hangt samen met verspreidingsgebied, oplage en hoevaak het gebruikt wordt. Meestal wordt er een percentage gehanteerd dat afgeleid is van het bedrag dat je voor het (concept)ontwerp hebt gerekend. Percentage kan variëren tussen 50% en 200%, afhankelijk van wat redelijk is.

De bestanden die jij de grafisch vormgever stuurt zijn waarschijnlijk niet bruikbaar voor drukwerk. Voor een A2 poster is een resolutie van minimaal 200 dpi toch wel noodzakelijk, afhankelijk van druk/printtechniek. Jij werkt in 72 dpi, ga maar na wat er gebeurt als je die bestanden opblaast…

Wat betreft auteursrecht kun je misschien nog meer info vinden op BNO.nl.

• Michael

Hoi Renee,

bedankt voor je reactie. Je hebt inderdaad gelijk over het feit dat de bestanden die door mij gebruikt zijn niet direct bruikbaar zijn voor een drukker ivm de resolutie. Wel is het zo dat de grafisch ontwerper al een uitgewerkt idee krijgt aangeleverd.

De poster zal éénmalig gebruikt worden ter promotie van een project om een universiteit. De brochure zal ook éénmalig verspreid worden onder bedrijven om ze te intereseren voor sponsoring van het project.

De website voor dit project (nog niet online) heb ik ontworpen voor een bedrag van 600 Euro. Zou een vergoeding voor auteursrecht van 100 a 200 Euro hier een redelijke vergoeding zijn?

Alvast bedankt! Michael

• Renée

Hai Michael,

aangezien de ontwerper nu een stuk minder hoeft te ontwerpen lijkt 100 euro me wel erg weinig. Vergeet niet dat als het andersom was gegaan (conceptontwerp brochure/poster/website en vervolgens alles uitwerken) ze waarschijnlijk meer kwijt zouden zijn geweest. 250 euro lijkt me wel het minimum.

• Michael

Okee bedankt,

ik heb vanmidag een bespreking met de klant dus dan zal ik het voorstel met ze doornemen!

Michael

• Mike

Michael,

Je kan het ook ‘binnenshuis’ houden door zelf een vormgever aan te tikken. Hierdoor kan blijf je baas over je eigen prijs en je bepaalt de prijs van de vormgever.

Voordelen zijn dat je je ontwerp cq huisstijl niet uit handen geeft aan een andere vormgever, want die heeft waarschijnlijk niet dezelfde ideëen als jij. Belangrijk voordeel is ook dat jij degene bent die 'm inhuurt en daarmee dus ook de lakens uitdeelt.

Succes, Mike

• Mike

Altijd handig om je aan te melden bij een belangenbehartiger. ;)

Als je ingeschrevenstaat bij de KvK zit het in het pakket, maar uit ervaring weet ik dat ze daar niet zoveel verstand hebben van Beeldrecht en/of de Auteurswet.

Stichting Beeldrecht is een goeie! ;D

Mike

• C o n k

Erg vervelend zijn dit soort zaken. Iedere beginnende ontwerper maakt zoiets dergelijks wel een 's mee.

Het beste blijft nog altijd om vooraf dit soort zaken vast te leggen. Ofwel in een contract of in je algemene voorwaarden. Dan weten alle partijen meteen waar ze aan toe zijn. (beetje ‘achteraf gepraat’, maar wilde het toch even kwijt)

Probeer in ieder geval toch nog iets voor elkaar te krijgen bij je klant. Hopelijk gaat het lukken. laat even weten hoe het is afgelopen, ben toch wel benieuwd. :-)

http://www.conk.nl

• rene

Ik heb een aantal jaren geleden een complete huisstijl gemaakt voor een fietsenzaak. Op een gegeven moment wilde men de stijl landelijk gaan gebruiken. Ik ben toen keurig netjes benaderd. Wat het opleverde? Een prachtige fiets!

Omdat wij beide niet echt uit een prijs kwamen was dat een prima oplossing.

Misschien is dat een oplossing voor je.

Of je klant moet toevallig alleen maar beton of koeiemest verkopen -:)

Succes,

rene

• Michael

Hallo allemaal,

ik heb vandaag met mijn klant gesproken en ze gewezen op het feit dat er auteursrecht betaald moet worden over het ontwerp. Hoewel ze dit eigenlijk niet echt verwacht hadden, heb ik ze toch kunnen uitleggen dat ze deze kosten anders ook bij de grafisch ontwerper zouden hebben. Ik heb ze, mede vanwege het feit dat we hier beiden pas achteraf mee geconfronteerd zijn, voorgesteld om een vergoeding van 200 Euro te rekenen. Ze hebben beloofd dit door te spreken en zo spoedig mogelijk te reageren op dit voorstel.

Omdat dit weer eens een wijze les voor mij is geweest, wil ik jullie nog even een gedeelte uit mijn algemene voorwaarden voorleggen. Denken jullie dat hierin precies staat wat ik bedoel of zijn er nog verbeteringen mogelijk?

Artikel 18.

Auteursrecht, industrieel eigendomsrecht en reproductierecht.

1.Door het verstrekken van een opdracht tot gebruik, verveelvoudiging of reproductie van door de Auteurswet of enig industrieel eigendomsrecht beschermde zaken, verklaart de opdrachtgever, dat geen inbreuk op het auteursrecht of industrieel eigendomsrecht aan derden wordt gemaakt en vrijwaart hij de opdrachtnemer in en buiten rechte voor alle gevolgen uit het gebruik, de verveelvoudiging of reproductie voortvloeiende.

2.Alle intellectuele eigendomsrechten van door de opdrachtnemer ontworpen c.q. tot stand gebrachte schetsen, tekeningen, broncodes, digitale bestanden e.d. blijven bij hem berusten.

3.Auteursrechten zijn in de kosten der ontwerpen niet begrepen.

4.De opdrachtgever ontvangt van de opdrachtnemer een licentie voor het gebruik van auteursrechtelijk beschermde werken, die door de opdrachtnemer in de uitvoering van de opdracht ten behoeve van de opdrachtgever worden gemaakt. Deze licentie geldt slechts zolang de opdrachtgever voldoet aan de financiële verplichtingen, die verband houden met de beschikbaarstelling van het auteursrechtelijk beschermde werk. De licentie geldt uitsluitend voor gebruik van het betreffende werk door de opdrachtgever zelf, of voor zijn rechtsopvolgers. Gebruik door derden is niet toegestaan dan na schriftelijke toestemming.

5.Het is de opdrachtgever en/ of derden niet toegestaan om wijzigingen aan te brengen aan een door hem reeds eerder goedgekeurd of reeds in gebruikzijnde eindproduct, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de opdrachtnemer.

Wellicht leidt dit tot een interessante algemene discussie over auteursrecht en hoe je hier mee om moet gaan …

Groetjes, Michael

PS Renee: de klant is een studievereniging, dus ik denk niet dat ze me iets leuks in natura te bieden hebben … ;)