kosten voor gebruik van mijn ontwerp?

• C o n k

In de nieuwsgroep news:nl.ondernemen loopt nu een soortgelijk draadje, maar dan met een vraag van een opdrachtgever.

Te vinden op:

http://groups.google.com/groups?dq=&hl=nl&lr=&ie=UTF-8&threadm=bl0lif%24uca%241%40nl-news.euro.net&prev=/groups%3Fhl%3Dnl%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26group%3Dnl.ondernemen

• Logisch

De klant heeft betaald voor het ontwerp en volgens mij ben jij niet goedkoop. De klant heeft het recht te doen met zijn ontwerp wat hij wil. De klant heeft jou betaald voor het maken van een website en wil hiervan t.o.v. reclame maken. Ik vind je triest dat je hier geld voor wilt vragen. Vast geen vaste klanten in jouw bestand.

Een voorbeeld.

Jij gebruikt in jouw ontwerp lettertypen.

Deze lettertypen heb jij misschien aangeschaft (legaal of illegaal), maar mogen niet zomaar in opdracht van gebruikt worden. Jij hebt tenslotte betaalt en niet de klant. Betaal jij de lettertypen-eigenaren na oplevering website ook voor het gebruiken van zijn lettertype in de website??

• C o n k

> De klant heeft betaald voor het ontwerp en volgens mij ben

> jij niet goedkoop.

Ik denk dat Michael een mooie prijs heeft gevraagd voor het ontwerpen van de huisstijl. Helemaal niets mis mee. Maar inderdaad wat je zegt: Volgens JOU is Michael te duur.

> De klant heeft het recht te doen met zijn

> ontwerp wat hij wil. De klant heeft jou betaald voor het

> maken van een website en wil hiervan t.o.v. reclame maken. Ik

> vind je triest dat je hier geld voor wilt vragen. Vast geen

> vaste klanten in jouw bestand.

Dit is een standaard binnen de Grafische sector, dus het heeft weinig zin om Michael hierop aan te vallen. Lees de algemene voorwaarden maar eens na op www.bno.nl.

Vreemd dat het over het algemeen wel wordt geaccepteerd dat er betaald wordt voor het maken van een cover van een bekend lied. Maar zodra het gaat om een grafisch ontwerp, dan hebben de creatieven achter dit ontwerp in eens geen rechten meer.

• Michael

Beste Logisch,

ik vind dat je een beetje te snel conclusies trekt met betrekking tot de prijs die ik gerekend heb en vervolgens insinuaties maakt ten opzichte van mijn klantenbestand.

Als je mijn eerste post goed gelezen had, dan had je gezien dat ik hier juist informeer naar de standaarden in de branche, met betrekking tot de vergoeding van auteursrecht. Uit de reacties is op te maken dat een vergoeding heel normaal is. Toen ik voorstelde om 100 tot 200 euro te vragen, werd mij zelfs geadviseerd om minimaal 250 euro te vragen.

Dan begrijp ik niet helemaal hoe je mij ‘triest’ kunt noemen, wanneer ik gewoon in lijn met de standaarden in de branche te werk ga.

Michael

PS. Voor de geintereseerden: het voorstel van een vergoeding van 200 euro is geaccepteerd. Bij een volgende keer zal ik de klant hier direct op wijzen.

• Mike

Logisch?? Volgens mij heb je je huiswerk niet gedaan,…… :?

Meeste lettertypen worden geleverd inclusief licentie bij de aanschaf Windows. Andere lettertypen zijn gewoon free-to-use. Natuurlijk zijn er fonts die je moet kopen, maar ook hierbij geldt dat als je deze eenmaal aangeschaft hebt je deze onbeperkt toe mag passen in je ontwerpen gezien het feit

Ervan uitgaand dat Michael zijn fonts legaal heeft verkregen mag hij deze gebruiken in zijn ontwerpen gezien het feit hij hiervoor een x-bedrag heeft betaald.

Daarnaast vind ik het zwak van je om anoniem je mening te verkondigen.

Mike 8-)

• Logisch

Mike? Welke Mike ben jij dan? Ik ken geen Mike, dus wie is hier anoniem? En heb jij als huiswerk de rechten over fonts meegekregen? Op welke school zit/zat je dan?

Indien jij lettertypen aanschaft mag alleen jij er gebruik van maken. Je mag niet jouw lettertypen tegen betaling op een website van iemand anders (daarvoor heft diegene betaald) de lettertypen gebruiken. Jij hebt immers betaald voor die lettertypen en niet diegene die jou heeft betaald voor de website. In de algemene voorwaarden die gelden op lettertypen staat dit duidelijk vermeld, dus ga mensen niet beschuldigen van huiswerk niet gedaan, want het is wettelijk verplicht dat de koper de gebruiker is en de gebruiker mag niet doorverkopen.

Hetzelfde als een koopfilm op videoband copieeren voor distributie.

• natas

Waar gaat dit over.

Volgens mij gaat het over de complete huisstijl die doorgevoerd moet worden in een poster. Niet over lettertypes of beeldmateriaal.

Het is dus heel logisch dat er dan een prijsje aan hangt.

en het is toch eigenlijk een koopje dat je voor een totaal bedrag van 800 euro een site, brochure en een poster hebt. Als ze naar een reclame bureau waren gegaan waren ze veel duurder uitgeweest.

• RedDesign

Niet bij mij. Voor de helft krijg je zelfs meer bij mij.